Definisi kemahiran membaca.
Kemahiran membaca merupakan salah satu
daripada empat kemahiran bahasa yang penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran bahasa. Kemahiran membaca adalah lanjutan daripada
kemahiran-kemahiran asas seperti mendengar dan bertutur. Melalui pembacaan,
seseorang itu mampu menimba ilmu pengetahuan yang tidak dapat diperolehi
menerusi pengalaman-pengalaman biasa yang lain.
Membaca dapat
membantu memperluaskan pemikiran dan idea serta meningkatkan daya kreatif seseorang
individu dalam pelbagai bidang. Membaca adalah proses kebalikan daripada proses
menulis. Proses membaca memerlukan seseorang itu menterjemahkan kembali
lambang-lambang bertulis kepada lambang-lambang bunyi yang hendak disampaikan
oleh penulisnya. Membaca berbeza daripada mendengar kerana membaca melibatkan
kedua-dua aktiviti verbal dan literasi secara serentak. Apabila kita membaca
kita akan menghuraikan bahan bercetak kepada pertuturan dan pada masa yang sama
kita akan menghuraikan pertuturan itu kepada pemikiran.
Kemahiran membaca
merupakan proses yang dinamik tetapi kompleks. Ia meliputi keupayaan membaca
dengan pantas, memahami fakta, kebolehan mengingati fakta serta membuat
interpretasi secara bijak dan analisis. Ketika seseorang itu membaca, ia sebenarnya
sedang berkomunikasi secara langsung dan sedar dengan bahan bacaanya. Dia
mencuba menyelami pemikiran dan idea yang cuba disampaikan oleh pengarang.
Seseorang yang berjaya menguasai kemahiran membaca bermakna dia telah berjaya
merobohkan sebuah tembok pemisah yang maha besar antara dirinya dengan lautan
ilmu yang wujud dalam pelbagai bentuk karya (Zulkifley Hamid, 1994).
Konsep membaca.
Pumfrey (1977) berpendapat membaca bukanlah
hanya setakat bersifat mekanik, iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan
menjawab beberapa soalan tentang apa yang dibaca, tetapi membaca adalah lebih
jauh daripada itu. Membaca adalah satu proses pemikiran yang membina. Maksud
beliau, dengan membaca, seseorang itu harus dapat membina kebolehan menilai,
mengulas dan mengkritik apa yang dibaca dengan tepat, memahami kehendak situasi
dan aspirasi masyarakat di sekeliling, membina sikap dan cita-cita serta
fikiran yang terbuka dan positif.
Psikolinguitik
kognitif menolak definisi membaca menurut fahaman teori pembelajaran lama yang
mengatakan bahawa membaca adalah satu kegiatan mengenal kata-kata dengan cara
membunyikannya (dalam hati) dan kemudian menarik erti daripada kata-kata itu.
Definisi ini
seolah-olah mementingkan pengenalan kata yang tepat satu persatu dengan cara
menyembunyikannya lebih dahulu sebelum kita dapat menarik erti sesuatu kalimat.
Definisi ini mengetepikan peranan yang dimainkan oleh pembaca. Pembaca
merupakan satu organisma yang pasif yang hanya menunggu kemasukan erti dari
luar. Ini merupakan satu proses satu hala yang sangat bercanggah dengan keadaan
sebenarnya. Proses satu hala ini ditentang oleh psikolinguistik kognitif kerana
tidak mengambil kira peranan yang dimainkan oleh pembaca.
Proses Membaca
Penyelidik-penyelidik seperti Goodman
(1971, 1973) dan Smith (1971, 1975) misalnya, pernah menyatakan pendapat bahawa
membaca ialah proses psikolinguistik yang bermula dari detik pembaca itu
memerhatikan perkataan pada muka surat hingga detik pembaca itu dapat membentuk
makna. Hal ini bermakna sepanjang proses membaca terdapat interaksi antara
bahasa dengan pemikiran.
Proses membaca
dapat dirumuskan seperti yang berikut :
i. Perlakuan membaca terdiri daripada
kemahiran mengenal dan memahami bahan yang dibaca.
ii. Kemudian, perlakuan membaca dapat
menghasilkan kefahaman pembaca.
iii. Dalam proses membaca, seseorang itu
akan berfikir, mencuba untuk merasai dan akan membayangkan maklumat yang dibaca
tadi. Dalam hal ini, aktiviti membaca seolah-olah menjalinkan interaksi antara
pembaca dengan penulis, serta tujuan tertentu yang hendak ditonjolkan.
iv. Seterusnya , perlakuan membaca
memerlukan kebolehan pembaca mengaitkan dan mengintegrasikan segala aspek yang
berkaitan dengan tujuan membaca, jangkaan, pengetahuan dan pengalaman lalu
tentang perkara yang dibaca bagi menghasilkan sebuah pembacaan yang berkesan
dan menerbitkan pemahaman terhadap bahan yang dibaca.
Jenis-jenis Bacaan
Sebenarnya, terdapat beberapa jenis bacaan
yang tidak kita sedari selama ini kerana kita hanya sekadar menbaca tetapi
tiada kesedaran untuk mengkaji jenis bacaan yang kita gunakan. Oleh itu, sila
lihat rajah di bawah :
1. Bacaan Mekanis
(Bersuara)
Membaca bersuara sering juga menggunakan
nama-nama yang berbeza seperti membaca mekanis, membaca oral, membaca ulat dan
membaca nyaring. Walau apa pun nama yang digunakan, membaca mekanis ini
merupakan satu aktiviti membaca yang disuarakan dengan jelas untuk menangkap
dan memahamkan informasi, fikiran dan perasaan seseorang pengarang.
Orang yang
membaca harus mempunyai kemampuan untuk memaknakan apa sahaja yang tersirat
dalam bahan-bahan yang dibaca.
Lazimnya, ia
harus memiliki kecepatan mata yang tinggi serta pandangan mata yang jauh. Ia
juga harus boleh mengelompokkan kata-kata dengan baik dan cepat agar jelas
maknanya bagi para pendengar.
Membaca mekanis
merupakan satu ketrampilan yang serba rumit dan kompleks yang menuntut
pengertian terhadap aksara di atas halaman kertas dan memproduksi suara yang
tepat dan bermakna. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, membaca mekanis
yang digunakan lebih tertumpu kepada usaha menganalisis pengucapan
(pronunciation) daripada pemahaman. Membaca mekanis adalah satu teknik yang
mampu memenuhi pelbagai ragam tujuan serta mengembangkan sejumlah ketrampilan
serta minat.
Untuk membolehkan
penguasaan membaca nyaring atau membaca secara mekanis ini, pembaca haruslah
dapat terlebih dahulu menguasai keterampilan persepsi yang melibatkan
penglihatan dan daya tanggap yang membolehkan kita mengenal, memahami kata-kata
dengan cepat dan tepat. Aspek lain yang sama pentingnya adalah kemampuan
mengelompokkan kata-kata dalam satu kesatuan fikiran serta membacanya dengan
baik dan lancar.
Bacaan bersuara
ialah bacaan mekanis yang menyuarakan tulisan dengan sebutan yang jelas dan
terang, dengan intonasi dan irama mengikut gaya membaca yang betul dengan
menggerakan alat-alat pertuturan.
2. Bacaan Mentalis
(Senyap)
Membaca senyap atau membaca dalam hati
(silent reading) ialah kegiatan membaca yang melibatkan ingatan visual (visual
memory) dan pengaktifan mata dan ingatan. Tujuan utama membaca jenis ini adalah
untuk memperoleh informasi dan pemahaman. Dibandingkan dengan membaca nyaring,
membaca dalam hati atau membaca senyap adalah lebih ekonomis, dan dapat
dilakukan di mana-mana sahaja.
Biasanya, membaca
dalam hati atau senyap ini melibatkan dua jenis bacaan, iaitu membaca insentif
dan membaca ekstensif. Kedua-duanya mempunyai ciri-ciri yang tersendiri. Oleh
itu, bacaan senyap atau bacaan akaliah ialah bacaan yang disuarakan dalam hati
atau menukar isi bacaan kepada maknanya tanpa mengeluarkan suara. Kelajuan
bacaan senyap lebih pantas daripada bacaan bersuara kerana beberapa perkara
yang dilakukan dalam bacaan bersuara seperti nada suara, sebutan yang jelas dan
sebagainya tidak diperlukan dalam bacaan senyap. Bacaan senyap ini dijalankan
sesudah murid-murid mencapai kemahiran dan kecekapan bacaan bersuara.
3. Bacaan Intensif
(Pantas dan Imbasan)
Bacaan intensif ialah kegiatan membaca yang
menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama yang melibatkan telaah isi dan
pandangan terperinci sesuatu bahan bacaan. Dua perkara yang dilibatkan dengan
bacaan insentif ini adalah membaca telaah isi dan membaca telaah bahasa. Dalam
telaah isi ini, membaca teliti, membaca pemahaman, membaca kritis dan membaca
idea adalah ditekankan.
Bacaan intensif
adalah bacaan yang pada asasnya bertujuan memperkembangankan kebolehan dalam
meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat. Bacaan
tersebut juga memberi penekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa,
meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan, serta pemakaian bahasa itu dalam
konteks dan situasi yang berlainan.
Bacaan intensif
boleh juga boleh dibaca dengan pelbagai cara iaitu :
i. bacaan pantas
ii. bacaan imbasan (scanning).
Bacaan pantas
adalah satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan dengan kadar kelajuan
tertentu dan tujuannya adalah untuk menjimatkan masa. Walau bagaimanapun,
membaca yang terlalu laju tidak semestinya baik. Sebaik-baiknya, kadar kelajuan
membaca haruslah disesuaikan dengan apa yang dibaca dan tujuan membaca ketika
itu.
Membaca yang
dilakukan dalam keadaan yang terlalu pantas akan menyebabkan pembaca kehilangan
isi-isi penting yang diperlukan atau gagal menggarap keseluruhan konsep yang
cuba diketengahkan. Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu perlahan tidak
pula menguntungkan kerana hanya akan membazirkan masa. Membaca pantas hanya
boleh berlaku melalui bacaan senyap atau membaca dalam.
Ini kerana dalam
bacaan kuat atau bersuara, pembaca akan menurunkan keupayaan membaca mereka
pada kadar kelajuan bercakap. Sewaktu membaca kuat, pembaca akan melibatkan
pergerakan bibir dan lain-lain alat pengucapan manusia.
Bacaan imbasan
yang juga dikenali sebagai scanning pula adalah kegiatan membaca yang dilakukan
secara sepintas lalu. Hal ini disebut sebagai membaca tinjauan.
Biasanya.sebelum kegiatan membaca itu dilakukan, pembaca akan meneliti terlebih
dahulu bahagian-bahagian buku atau apa sahaja yang harus ditelaah. Hal ini
dilakukan untuk mendapatkan maklumat awal dan gambaran keseluruhan tentang buku
tersebut sebelum ia menjadi pilihan untuk dibaca.
Membaca sepintas
lalu ini melibatkan pembaca memeriksa, meneliti indeks, melihat daftar kata
yang terdapat dalam buku tersebut. Kadang kala proses melihat-lihat, memeriksa
dan meneliti judul-judul bab juga dilakukan. Hal ini juga berlaku pada skema,
rangka kasar buku, bahagian bibliografi, kandungan prakata, pendahuluan,
sinopsis, abstrak dan sebagainya
4. Bacaan Ekstensif
Membaca ekstensif ialah kegiatan membaca
secara luas. Objeknya meliputi sebanyak mungkin teks dalam jangka waktu yang
singkat. Tujuan atau tuntutan kegiatan membaca ekstensif adalah untuk memahami
isi yang penting-penting dengan cepat dan ia menganjurkan aktiviti membaca yang
berkesan. Membaca ekstensif biasanya melibatkan perkara-perkara yang berikut:
a. Membaca tinjauan (survey reading)
b. Membaca sekilas (skimming)
c. Membaca dangkal (superticial reading)
Membaca tinjauan
(survey reading) dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan. Biasanya,
kita akan meneliti apa yang akan kita telaah itu terlebih dahulu. Hal ini
mungkin melibatkan kita memeriksa, meneliti indeks dan daftar kata yang
terdapat dalam buku-buku tersebut atau mungkin kita akan melihat-lihat atau
meneliti judul, bab, rangka besar, kandungan dan sebagainya. Latar belakang
pengetahuan seseorang akan menentukan tepat atau tidaknya, cepat atau lambatnya
tinjauan dapat dilakukan.
Membaca sekilas
(skimming) adalah sejenis kegiatan membaca yang melibatkan mata bergerak dengan
cepat melihat, memperhatikan bahan-bahan bertulis untuk mencari dan mendapatkan
maklumat dan penerangan.
Skimming adalah
satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan secara sekilas pandang. Biasanya,
melalui proses skimming, mata bergerak dengan cepat, melihat memerhatikan bahan
bertulis untuk mendapatkan maklumat atau penerangan dengan serta-merta.
Satu daripada
tujuan membaca sekilas adalah untuk mendapatkan kesan umum daripada sesebuah
teks yang akan ditelaah. Pembaca mungkin akan melakukannya dengan jalan
meneliti halaman judul, kata pengantar, daftar isi, gambar dan diagram, indeks
dan sebagainya. Daripada tindakan begini, pembaca akan mendapat satu pandangan
atau gambaran yang lebih baik dengan mempelajari sifat, hakikat dan jangkauan
buku tersebut, susunan dan organisasinya.
Satu lagi tujuan
membaca sekilas adalah untuk menemukan hal-hal tertentu. Lazim juga digunakan
untuk menemukan bahan-bahan daripada pusat sumber atau perpustakaan. Membaca
sekilas merupakan satu keterampilan yang sangat berfaedah sekiranya tidak
disalahgunakan. Sekiranya kita dapat menggunakan dengan bijaksana, iaitu
menggunakannya secara tepat dan cerdas, kita akan kagum betapa banyaknya
maklumat dan fakta yang boleh perolehi dalam satu jangka masa yang singkat.
Membaca dangkal
yang disebutkan juga sebagai superficial reading adalah bertujuan untuk mendapatkan
pemahaman yang dangkal yang bersifat luaran atau tidak mendalam daripada
sesuatu bahan bacaan. Bacaan ekstensif ialah bacaan meluas yang menekankan
aktiviti–aktiviti membaca yang dilakukan di luar kelas. Bacaan ekstensif
biasanya menitikberatkan aspek pengukuhan asas bacaan, menambah kemahiran
memaham dan menaakul isi bacaan, meningkatkan kepantasan membaca. Membina dan
mengukuhkan minat membaca dan kebolehan memetik isi-isi penting.
5. Bacaan Rekreasi
Membaca rekreasi adalah satu lagi bentuk
kegiatan membaca yang tidak melibatkan perahan otak yang begitu serius. Bacaan
jenis ini adalah untuk tujuan bersenang-senang dan dilakukan dalam keadaan
bersantai. Bahan-bahan bacaannya adalah yang terdiri daripada bahan-bahan
ringan yang dapat merangsang kepuasan dan menghiburkan. Lazimnya bahan-bahan
yang dibaca ialah komik, cerita-cerita pendek, informasi tertentu, berita,
bahan sastera dan pelbagai bentuk pengetahuan yang menyenangkan.
6. Bacaan Kritis
Bacaan kritis ialah kegiatan membaca yang
dilakukan secara bijaksana, penuh ketelitian, mendalam, evaluatif serta
analitis. Bacaan tersebut tidak hanya tertumpu kepada kesalahan-kesalahan atau
kelemahan yang terdapat dalam bahan-bahan yang dibaca. Membaca kritis biasanya
berdasarkan keupayaan memahami yang tinggi.
Proses bemula
dengan penggalian yang mendalam di bawah permukaan untuk menemukan bukan hanya
keseluruhan kebenaran tentang apa yang diperkatakan, tetapi juga menemukan
alasan-alasan mengapa penulis mengetengahkan perkara yang dibincangkan itu.
Istilah membaca
kritis ini biasanya disamaertikan dengan apa yang disebut oleh Dawson (1963)
sebagai interpretive reading atau membaca intepretif atau creative reading,
iaitu membaca kreatif oleh Anderson (1972).
Tujuan Membaca
1. Tujuan membaca mekanis:-
a) Membolehkan murid-murid membaca dengan
cepat dan pantas dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.
b) Membolehkan murid-murid membaca dengan
irama membaca yang betul.
c) Membolehkan murid-murid tahu menggunakan
tanda-tanda baca serta tahu pula berhenti pada tempat berhenti yang betul.
d) Dapat menggunakan kemahiran membaca
dalam mata-mata pelajaran yang lain.
e) Untuk membolehkan murid-murid mencapai
kemahiran dan kecekapan untuk membaca bersuara.
2. Tujuan membaca senyap:-
a) Melatih murid-murid supaya boleh membaca
dengan sendiri.
b) Melatih murid-murid supaya boleh membaca
dan memahami apa yang dibacanya.
c) Melatih murid-murid membaca senyap
dengan pantas.
d) Dapat menggunakan kemahiran membaca
senyap untuk mendapatkan pengetahuan.
e) Dapat menggunakan kemahiran membaca
senyap untuk hiburan.
3. Tujuan Bacaan Intensif
b) Membolehkan kanak-kanak membaca dengan
baik, betul dari segi sebutan, intonasi, lancar dan tahu menggunakan
tanda-tanda bacaan dengan baik.
c) Mengembangkan kebolehan mentafsir apa
yang bertulis dalam bacaan itu dengan mengkaji susunan kata dalam ayat dan
pengertian dalam kamus.
d) Membaca secara senyap dengan kepantasan
yang sewajarnya.
e) Menilai atau mengulas isi-isi yang
diperolehi daripada bahan-bahan yang dibaca.
f) Mengesan, memahami dan menikmati
unsur-unsur estetik dalam bahasa.
g) Mengenal pasti laras bahasa yang
berbagai-bagai.
h) Membuat rumusan atau kesimpulan daripada
apa yang dibaca dan sebagainya.
4. Tujuan Bacaan Ekstensif :
a) Membolehkan pelajar-pelajar membaca
dengan cara tersendiri tanpa bimbingan secara langsung daripada orang lain.
b) Membolehkan pelajar-pelajar membaca
dengan fasih dalam bahasa yang mereka pelajari.
c) Memperkayakan bahasa dan perbendaharaan
kata, struktur ayat dan lain-lain.
d) Menambah minat membaca
e) Mempertingkatkan mutu dan kepantasan
membaca.
f) Memperkembangan daya kreatif dalam
penggunaan bahasa, baik dalam bentuk prosa atau puisi.
Teknik Membaca SQ3R
SQ3R ialah teknik membaca kritis yang telah
diperkenalkan oleh Robinson (1961). Teknik tersebut merupakan satu kaedah
membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat
dalam sesuatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan. SQ3R
adalah singkatan bagi :
S (survey) - tinjau
Q (question) - soal/tanya
R (read) - baca
R (recite) - imbas kembali atau nyatakan
secara lisan
R (review) - baca semula
Survey (tinjau)
ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang apa yang
terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan meneliti tajuk
besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran grafik, membaca
perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di bahagian-bahagian buku atau
teks. Di sini juga pelajar sebenarnya menggunakan teknik membaca pantas iaitu
skimming dan scanning.
Question (soal
atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu siri
soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan
keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan keinginan pembaca
tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut, dan ianya menjadi
garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari jawapan kepada
soalan-soalan tersebut.
Read (baca) ialah
peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut secara aktif
serta mencuba mendapat segala jawapan kepada soalan-soalan yang telah
disenaraiakannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar mungkin juga akan
menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan perkembangan kefahaman dan
keinginannya sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar mungkin juga mempersoal
pendapat atau maklumat yang terdapat yang ditemuinya.
Recite (imbas
kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca, pelajar cuba
mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah
diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks tugasannya.
Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya
tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.
Review (baca
semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian buku
atau teks secara berpilih untuk mengesahkan jawapan-jawapan kepada soalan yang
dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga memastikan tiada fakta penting yang
tertinggal.
Peringkat Kemahiran Membaca
Ada lima peringkat mengajar bacaan yang
harus diketahui oleh guru-guru:
1. Peringkat
menyediakan murid.
Apabila guru- guru menerima murid- murid
baharu dalam setahun, biasanya guru itu mengajar terus dengan rasminya akan
pelajaran membaca dan menulis kerana telah direncanakan di dalam jadual waktu.
Guru-guru tidak
menyiasat terlebih dahulu adakah murid- murid mereka berkeadaan “sedia’ untuk
menerima pelajaran yang akan disampaikan. Keadaan akan menjadi bertambah buruk
lagi apabila latar belakang murid- murid itu kurang kerana datangnya daripada
rumahtangga yang miskin pengalamannya berhubung dengan buku-buku, gambar-gambar
dan huruf-huruf tulisan sangat kurang.
Oleh sebab itu,
kenalah guru-guru menyiasat terlebih dahulu akan sifat kesediaan murid- murid
mereka sebelum memulakan pelajarannya. Pada peringkat menyediakan murid ini,
guru terpaksalah memberikan perhatian kepada dua perkara yang dikira penting:
a. Perasaan murid -
murid
Murid- murid yang baharu masuk sekolah akan
mengalami perubahan alam keliling. Mereka mulai beraa bimbang kerana berpisah
daripada ibu bapa atau penjaganya dan tinggal di tempat dan dikawasan yang
berlainan daripada rumah mereka. Ketika itu mereka bercampur gaul dengan kawan-
kawan sebaya yang kebanyakkannya yang mereka tidak kenali. Jadi guru mestilah
bertimbang rasa dan memahami kesulitan dan perasaan mereka. Dalam minggu
pertama itu guru- guru sepatutnya cuba sedaya upaya mencari langkah- lagkah
yang baik bagi menawan hati murid- urid hingga tertanam perasaan kasih
kepadanya, mearuh kepercayaan kepada kata- katanya dan tidak menganggapnya
sebagai orang asing.
b. Bahasa murid-
murid
Kesukaran setengah- setegah guru mengajar
membaca adalah kerana mereka itu kurang menyiasat tentang kebolehan dan
keberanian murid-murid bertutur dan berbahasa, menyatakan perasaan dan fikiran
masing-masing dalam bahasa kandungya.
Soal bahasa ini
penting kerana bacaan adalah menyuarakan lambang-lambang bahasa itu. Sekiranya
bahasa murid-murid itu belum lengkap, pertuturannya belum kemas, dan sebutan
serta fahamannya belum sempurna, akibatnya kelak menyusahkannya membaca dan
menulis.
Oleh itu guru
sepatutnya terlebih dahulu menyiasat tentang bahasa murid-murid itu khasnya
tentang bahasa yang akan digunakan dalam pelajaran bacaan. Sekiranya
perbendaharaan kata yang dikehendaki itu belum ada, patutlah diajarkan melalui
pelajaran lisan, cerita dan sebagainya.
2. Peringkat
mendirikan asas bacaan
Asas beerti satu permulaan atau tapak bagi
satu-satu binaan. Dalam soal mendirikan asas bacaan rumi bahasa Malaysia
perkara-perkara seperti pemilihan ayat, rangkai kata, perkataan, huruf-huruf
dan suku kata berkehendakkan kajian yang mendalam dan teliti daripada pihak
guru supaya pelajaran yang disampaikan itu tidak membosankan murid-murid.
Hal-hal di atas ini berhubung rapat dengan alatan mengajar dan buku- buku
bacaan yang sesuai. Selain daripada papan tulis dan kapur putih, guru juga
mestilah menyediakan kapur yang berwarna, papan magnet, kad-kad imbasan yang
telah tersedia bertulis, kad-kad perkataan suku kata dan ayat serta gambar-gambar
berwarna untuk menarik hati dan minat mereka.
3. Peringkat melatih
membaca dan memaham
Bahan atau isi bacaan hendaklah sesuai
dengan peringkat umur dan kecenderungan kanak- kanak.guru janganlah hanya
mementingkan sebutan suara dan kelancaran sahaja tetapi mestilah juga sekaligus
menyediakan soalan- soalan yang mudah untuk kefahaman. Jadi kita tidak boleh
pisahkan pelajaran bacaan dengan pelajaran bahasa Malaysia pada keseluruhannya.
Dalam hal ini, bacaan senyap hendaklah juga digalakkan supaya murid- murid dapat
melatih diri sendiri untuk menangkap maksud isi pelajaran yang dibaca.
Sebagaimana yang
telah ditegaskan, tidaklah ada gunanya kanak- kanak membaca kalau mereka tidak
faham apa yang dibaca.
4. Peringkat membaca
untuk hiburan dan mencari pengetahuan
Kanak- kanak yang mahir membaca akan
terdorong hatinya untuk menggunakan kemahiran memebacanya untuk menghiburkan
hatinya. Oleh hal yang demikian tersangatlah mustahak pada peringkat ini
disediakan pelbagai buku cerita untuk menyempurnakan kehendak ini. Buku-buku
yang biasanya digemari oleh kanak- kanak ialah buku- buku yang mengandungi
cerita- cerita dongeng, cerita-cerita bergambar, cerita- cerita binatang,
cerita- cerita jenaka dan sebagainya. Buku-buku cerita itu seharusnya janganlah
terlalu panjang atau susah hendak difahami. Kanak-kanak yang kurang tertarik
dengan buku-buku yang bahasanya yang terlalu tinggi dan susah dibaca.
Untuk mendapat
pengetahuan pula, sekolah harus memperbanyakkan lagi buku- buku seperti itu dan
pemilihannya harus bersesuaian dengan minat dan umur murid. Amatlah mustahak
perkara- perkara ini dipertimbangkan kerana pemilihan yang tepat akan
menggalakkan minat murid untuk terus membaca.
5. Peringkat membina
sikap gemar membaca
Sikap suka belajar patut ada pada murid-
murid yang baharu datang ke sekolah tetapi hidup matinya sikap itu adalah
bergantung kepada pengajaran guru. Sikap ini bukanlah dipelihara semasa murid-
murid baharu belajar membaca tetapi sebenarnya berjalan sepanjang masa, sama
dengan peringkat- peringkat yang lain juga. Bahan- bahan pelajaran yang menarik
dan disusun dengan cermat, teknik mengajar yang baik, kaedaqh yang baik adalah
di antara rahsia bagi mendirikan sikap ini. Oleh itu tersangatlah mustahak
guru- guru berhati- hati memilih bahan –bahan pelajarannya, buku- buku
bacaannya , kaedah mengajarnya dan lain- lain supaya terbina dan terpelihara
sikap’ sentiasa gemar membaca’ itu.
Peringkat Pemahaman
Terdapat beberapa peringkat pemahaman dalam
kemahiran membaca ini. Peringkat tersebut adalah seperti yang berikut :
1. Mengecam atau mengenal lambang atau
perkataan yang dilihat.
2. mengaitkan lambang atau perkataan
tersebut dengan bunyi atau makna.
3. Menterjemahkan makna perkataan itu
dengan mengaitkan dengan maklumat yang sedia ada dalam pemikiran.
4. mengumpul dan mencantumkan idea,
perkataan dan ayat sehingga menjadi sebuah idea yang lengkap.
5. Menghuraikan dan mengelaskan idea yang
dibaca dalam bentuk penceritaan semula, menjawab soalan pemahaman dan penulisan
biasa dan penulisan kreatif.
Kecekapan Berbahasa dalam Kemahiran
Membaca.
Kemahiran membaca merujuk kepada keupayaan
pelajar membaca dengan sebutan, intonasi, jeda, dan kelancaran yang betul.
Penekanan perlu diberikan pada aspek pemahaman dan kemahiran menggunakan
pelbagai teknik membaca untuk tujuan menimba ilmu pengetahuan dan memperoleh
maklumat daripada pelbagai bahan bacaan. Kecekapan berbahasa bagi kemahiran
membaca adalah seperti berikut:
a. Membaca secara bersuara/kuat dengan
penyebutan dan intonasi yang betul dan juga kelancaran yang sesuai.
b. Memetik isi-isi penting sama ada isi
tersurat atau tersirat yang termuat dalam bahan bacaan dengan cepat dan tepat.
c. Memperkaya dan memperluas perbendaharaan
kata pelajar supaya meninggikan daya mengerti dan juga menggunakan dengan betul
perkataan/frasa dalam konteks ayat.
d. Mentafsir suatu bahan yang dibaca dengan
tepat dan menyatakan tafsirannya dengan menggunakan perkataan sendiri seberapa
banyak yang mungkin dengan jelas.
e. Menghayati bahan sastera Melayu dalam
bentuk prosa dan puisi.
Cara Meningkatkan Kemahiran Membaca.
Kegiatan pembelajaran yang sesuai
dijalankan oleh guru untuk meningkatkan kemahiran membaca dalam kalangan
pelajar.
a. Membaca dengan nada yang kuat dan
menegaskan penyebutan, intonasi yang betul, dan lancar.
b. Membaca secara senyap dan pantas untuk
memahami fakta, idea, isi penting, nilai pengajaran, tema, dan rumusan yang
terkandung dalam pelbagai bahan bacaan.
c. Mencari erti atau maksud perkataan,
frasa, simpulan bahasa, dan peribahasa yang wujud dalam sesuatu petikan.
d. Menjawab soalan sama ada dalam bentuk
lisan atau bertulis untuk menguji
kebolehan mengerti dengan menggunakan
perkataan sendiri.
e. Memberi tugasan kepada pelajar untuk
membaca petikan (sama ada daripada akhbar, novel, cerpen, majalah, dan
sebagainya) dan membuat ulasan untuk menunjukkan pemahamannya ke atas petikan
tersebut.
f. Membaca petikan kesusasteraan Melayu
(prosa dan puisi) untuk memahami dan menghayati keindahannya.
Prinsip-prinsip Kemahiran Membaca.
Kegiatan membaca dan kefahaman haruslah
dijalankan berasaskan prinsip berikut:
a. Penyebutan dan intonasi haruslah diberi
penegasan yang wajar dalam latihan membaca dengan bersuara, dan melibatkan
pelajar dalam pengenalpastian dan pembetulan kesalahan.
b. Dalam latihan perbendaharaan kata,
petikan berkenaan hanya digunakan sebagai konteks sahaja, dan contoh-contoh
patutlah dilanjutkan ke luar petikan. Penekanan yang wajar mestilah diberi
kepada penggunaan perkataan/frasa dalam ayat yang betul selain penentuan
erti/maksudnya.
c. Bacaan tambahan Bahasa Malaysia harus
digalakkan dengan memperkenalkan sumber lain seperti surat khabar, majalah,
novel, cerpen, dan sebagainya kepada pelajar. Guru juga boleh memperuntukkan
satu masa khas untuk tujuan di atas dalam setiap minggu. Pelajar didorong untuk
mencatatkan perkataan/frasa baru yang dipelajari dalam kamus sendiri.
d. Untuk mengelakkan aktiviti bacaan dan
kefahaman menjadi sesuatu yang membosankan, isu-isu semasa dan topik-topik
hangat juga harus dijadikan bahan bacaan.
e. Latihan penggunaan kamus dengan cekap
untuk mencari erti atau penggunaan perkataan tertentu harus dititik berat.
f. Soalan kefahaman mestilah juga menguji
kebolehan pelajar untuk merumus, menganalisis dan menilai dan boleh mengaitkan
sesuatu di luar petikan misalnya memerlukan pelajar mengemukakan pandangan terhadap
sesuatu.
Terima kasih, Bahan yang disediakan banyak membantu membuat tugasan. Semoga diberkati dan dimurahkan rezeki.
ReplyDelete