Kemahiran berbahasa meliputi kemahiran
mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran berbahasa ini merupakan
teras kepada penguasaan bahasa baku. Penguasaan kesemua kemahiran ini amat
penting dalam proses pengajaran dan pempelajaran supaya berjalan dengan lancar
dan berkesan. Kemahiran bahasa yang berhubung dengan kemahiran lisan melibatkan
dua komponen asas, iaitu mendengar dan bertutur. Kedua-dua komponen ini berkait
rapat dan saling melengkapi. Kemahiran membaca dan menulis pula merupakan
kemahiran bukan lisan.
KEMAHIRAN MENDENGAR
Pengenalan
Kemahiran mendengar merujuk kepada
keupayaan pelajar mendengar dengan teliti dan memahami perkara yang didengar
dalam pelbagai situasi pengucapan seperti cerita, arahan, perbualan, soal
jawab, laporan berita, dan perbincangan. Kemahiran mendengar ini adalah
kemahiran lisan yang paling asas dan ia berlaku pada peringkat penerimaan
(receptive level).
Seseorang pelajar
yang telah dapat menguasai kemahiran mendengar harus dapat mendengar dengan
baik apa sahaja yang dituturkan oleh orang lain dan dapat memahami maksud serta
boleh mentafsir apa sahaja yang didengar itu dengan tepat. Kemahiran ini juga
dimulakan pada peringkat awal pengajaran bahasa yang bertujuan untuk
memungkinkan pelajar fasih bercakap dalam bahasa yang dipelajari itu.
Menurut ILA
(1996), kemahiran mendengar merupakan satu proses menerima atau memahami makna
dan tindak balas terhadap percakapan atau bukan percakapan untuk mendengar
sesuatu yang melibatkan proses minda atau pemikiran. Menurutnya lagi, terdapat
dua cara komunikasi yang berkesan iaitu, bergantung kepada percakapan dan
pendengaran.
Menurut Yahya
Othman dalam buku ‘Pedagogi Bahasa’ pula menyatakan bahawa mendengar adalah
kemahiran bahasa yang penting dan perlu dipelajari secara intensif terutama
semasa belajar di sekolah rendah dan menengah seperti yang terkandung dalam
sukatan pelajaran. Aktiviti mendengar penting untuk dikuasai kerana
penggunaannya begitu meluas dalam kehidupan seharian.
Sehubungan itu,
dianggarkan lebih kurang 60 peratus daripada masa yang digunakan adalah bagi
tujuan mendengar. Keupayaan mendengar yang berkesan perlu ditekankan supaya
pelajar dapat menguasai semua mata pelajaran ketika di dalam kelas.
Pada peringkat
yang lebih tinggi, pelajar mendengar pada jangka masa yang lama sebelum mencuba
untuk bertutur. Kemahiran mendengar juga memberikan peluang kepada pelajar
mendapatkan makna bagi mesej yang didengar bagi bahasa itu. Hal ini juga dapat
membantu pelajar memperbaiki kemampuan dari segi penggunaan bahasa dengan lebih
baik lagi. Sekirannya pelajar tidak menguasai kemahiran mendengar ini dengan
baik, maka mereka tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian dan tidak memahami
apa yang disampaikan oleh guru semasa pengajaran di dalam kelas.
Pendengaran
(listening) merupakan suatu kemahiran yang asas dan utama dalam proses
komunikasi. Tetapi, aktiviti ini diabaikan dan tidak diberikan perhatian yang
serius oleh kebanyakan orang.
Menurut seorang
pakar komunikasi, Paul Rankin (1929), 70% daripada waktu tidak tidur kita dalam
sehari digunakan untuk berkomunikasi dan 45% pula digunakan untuk mendengar
sesuatu. Manakala 30% lagi digunakan untuk percakapan atau perbualan, sebanyak
16% daripada masa komunikasi anda digunakan untuk bacaan dan hanya 9 % masa
anda dihabiskan untuk penulisan. Kajian yang telah dibuat oleh kebanyakan pakar
menunjukkan bahawa kira-kira 85% daripada pengetahuan kita diperolehi melalui
pendengaran.
Menurut Markgraf
(1957) yang dipetik oleh Koh Boh Boon dalam bukunya iaitu
‘Perspektif-perspektif Dalam Pengajaran Bahasa Malaysia’ menyatakan , kajian
terhadap murid-murid sekolah tinggi pula menunjukkan bahawa pelajar ini telah
menggunakan 46% daripada masa mereka di sekolah untuk mendengar sahaja dan 60%
daripada aktiviti pendengaran itu adalah untuk mendengar percakapan guru.
Seterusnya, terdapat beberapa kaji selidik yang dijalankan yang berkaitan
tentang kepentingan kemahiran mendengar yang diajar di luar dan dalam bilik
darjah.
Kesimpulannya, kemahiran mendengar ini
merupakan sebahagian daripada proses komunikasi antara manusia. Mendengar
adalah aktiviti aktif dari segi mental kerana kemahiran ini melibatkan
kefahaman dan pemprosesan maklumat yang didengar.
Definisi Mendengar
Terdapat perbezaan antara “listening” dan
“hearing”. Kedua-dua perkataan bahasa Inggeris tersebut mempunyai maksud yang
sama dalam bahasa Melayu. Namun sebenarnya “hearing” adalah mendengar yang
bersifat fizik, bermaksud ada suara yang didengari oleh telinga kita, namun
tidak diperhalusi oleh fikiran kita, jadi apa-apa yang didengari oleh kita
bersifat angin lalu, iaitu tidak berkesan. “Listening” pula melibatkan
usaha-usaha aktif dari fikiran kita dan perhatian penuh atas apa yang kita
dengar melalui telinga kita.
Dengan demikian
mendengar yang efektif adalah seperti “listening” dalam Bahasa Inggeris yang
merupakan sebuah proses serius yang tidak boleh dilakukan hanya dengan
mengandalikan kebiasaan, refleks atau perasaan. Mendengar yang efektif adalah
upaya untuk menghubungkan titik-titik yang kadangkala menyatakan nasihat yang
tersembunyi yang perlu kita tahu.
Sayangnya kita
kurang memberi perhatian tentang pentingnya mendengar secara efektif, sehingga
seringkali menyebabkan kesilapan dalam komunikasi, salah menerima maklumat atau
tindak balas dari pendengar yang tidak diharapkan.
Salah satu
penelitian menunjukkan rata-rata orang menghabiskan satu pertiga daripada
waktunya dalam organisasi untuk mendengar. Sehingga jika kita memiliki
kecekapan mendengar yang baik, waktu yang kita habiskan untuk mendengar akan
lebih bermakna.
Implikasi
kurangnya perhatian pada kecakapan mendengar secara efektif adalah fakta bahawa
menjadi pembicara yang efektif sudah seringkali kita dengar, namun latihan
untuk mendengar yang efektif rasanya jarang kita temui. Padahal kecekapan
mendengar sangatlah penting. Orang bijak mengatakan kita dikurniakan oleh Tuhan
dengan dua telinga untuk lebih banyak mendengar dan hanya satu mulut untuk
lebih sedikit berbicara.
Konsep-konsep Penting dalam
Pendengaran.
Pendengaran boleh dikonsepsikan dengan
pelbagai cara iaitu :
i. Pendengaran merupakan gabungan segala
yang didengari, difahami dan diingati.
ii. Pedengaran berlaku melalui
latihan-latihan khas yang dilakukan secara berperingkat-peringkat.
iii. Individu lebih banyak mendengar
melalui pengalaman daripada melalui kecerdasan otaknya.
iv. Aspek fizikal, psikologi dan neurologi
mempengaruhi proses pendengaran.
v. Pendengaran yang cekap memerlukan
penyatuan idea yang logik dan berkesan.
vi. Pendengaran harus berlaku melalui
fikiran dan bukan perasaan.
vii. Pendengaran untuk mengkritik
memerlukan pendengaran yang berpusatkan idea utama, hujah dan bukti.
viii. Pendengaran untuk tujuan hiburan
melibatkan tindak balas positif terhadap muzik, kesusasteraan, drama dan
lain-lain bahan kreatif.
ix. Pendengaran untuk tujuan apresiasi
memerlukan analisis kritis terhadap bentuk dan isi.
Proses Mendengar.
Proses mendengar sesuatu yang didengar
melibatkan organ telinga untuk mendengar sesuatu bunyi. Proses mendengar ini
juga biasanya berlaku dalam empat peringkat iaitu :
1. Mendengar deretan bunyi-bunyi bahasa
2. Memahami bunyi-bunyi tersebut
3. Menilai bunyi-bunyi tersebut
4. Bertindak terhadap bunyi-bunyi tadi
Rajah Proses Mendengar
Kita sedia maklum organ pendengaran manusia
terdiri daripada dedaun telinga, gegendang telinga, bendalir, alat-alat deria
telinga tengah dan telinga dalam. Organ yang sensitif dan kompleks ini
menangkap dan menafsir pelbagai bentuk bunyi sehingga membolehkan kita mendengar
sesuatu bunyi.
Pendengaran
adalah satu unsur komunikasi dan tanpa seseorang pendengar sesuatu komunikasi
lisan tidak akan lengkap. Penutur yang merupakan punca sesuatu komunikasi akan
menubuhkan kod-kod tertentu bagi mesej yang hendak disampaikan itu di dalam
otaknya (encode). Kemudian menerusi alat pertuturannya, kod-kod tersebut akan
disampaikan sebagai bunyi bahasa. Bunyi tersebut akan diterima sebagai
gelombang bunyi yang menggentarkan gegendang telinga pendengar dan di situ
bermulalah satu getaran yang berakhir di bahagian telinga dalam pendengar.
Sehingga kini
proses pendengaran yang berlaku hanyalah bersifat fisiologikal. Pendengaran
dengan kefahaman belum berlaku sehingga mesej yang diterima itu dianalisis dan
ditafsir oleh otak. Sebenarnya rangsangan bunyi tersebut sampai ke bahagian
otak dan saraf tunjang secepat kilat, sebagai satu desakan saraf yang bertindak
sebagai elektrokimia. Di bahagian otak, rangsangan bunyi itu mula diterima
sebagai bunyi berasingan ataupun sebagai satu kumpulan bunyi yang mesti
ditempatkan di dalam satu konteks tertentu. Kemudian barulah ia dikenali
sebagai simbol perkataan yang bermakna dalam sesuatu bahasa.
Seterusnya
bahagian otak pendengar akan memadankan bunyi perkataan tadi dengan pengalaman
dan kumpulan makna yang telah sedia ada di dalam otaknya, kemudian barulah
pendengar dapat menjangka maksud sebenar bunyi bahasa yang didengarnya. Secara
sedar atau tidak ia telah menilai bunyi tersebut berdasarkan sikap, nilai dan
kepercayaannya sebelum memberi reaksi terhadap mesej penutur tadi. Segala
pengalaman dan maklumat yang diterima akan disimpan di dalam otak dan dalam
keadaan tertentu ia dapat diingat kembali.
Daripada model
pendengaran tadi, kita dapat melakukan beberapa kesimpulan bahawa :
i. Makna atau maksud sesuatu ujaran itu
didapati oleh seseorang pendengar berdasarkan tanggapan, pengetahuan,
pengalaman dan penghargaan sendiri tentang perkataan itu, tidak semestinya sama
dengan maksud yang hendak disampaikan oleh penutur.
ii. Ketepatan maksud yang ditanggap oleh
pendengar bergantung kepada beberapa faktor lain seperti tahap kemesraannya
dengan penutur, suasana sekeliling, bahan pertuturan, kesediaan mendengar,
penumpuan dan motivasinya.
iii. Perhatian, penerimaan dan persepsi
pendengar merupakan kemahiran yang boleh dilatih dan dikuasai.
iv. Kebiasaan dan tatatertib komunikasi
merupakan beberapa perlakuan tertentu daripada penutur dan pendengar supaya
perhubungan itu dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Kebiasaan mendengar
yang buruk boleh merosakkan persefahaman, tetapi ini dapat diperbaiki dengan
kesedaran dan latihan.
Jenis-jenis Mendengar.
Terdapat dua jenis kemahiran mendengar
iaitu :
i)
Mendengar Secara Aktif.
Mendengar secara aktif ini dikenali juga
sebagai mendengar secara interaktif. Mendengar secara aktif melibatkan
kedua-dua belah pihak iaitu penutur dan pendengar. Masing-masing berperanan
secara aktif semasa sesi perbualan tersebut. Semasa aktiviti mendengar aktif,
seseorang itu boleh mencelah dengan mengemukakan soalan tambahan bagi mencari
penjelasan, pengulangan ataupun mengucapkan semula. Jadi, pelajar tidaklah
merasa tidak dilibatkan semasa perbualan di dalam kelas. Mereka berpeluang
mempraktikkan mendengar secara interaktif melalui perbualan dalam kelas biasa
yang dapat membantu penguasaan kemahiran itu.
Dalam konteks
pengajaran dan pembelajaran kemahiran mendengar, masa yang sedikit
diperuntukkan tidak dapat membantu pelajar secara maksimum penguasaan kemahiran
itu. Pelajar tidak berpeluang menjadi pendengar yang baik. Hal ini disebabkan
guru lebih banyak meperuntukkan isi pengajarannya bagi menyediakan pelajar
dengan keperluan penguasaan kemahiran yang berkaitan dengan peperiksaan.
Penekanan ini juga menjadikan pelajar diabaikan dalam aspek kemahiran mendengar.
Penguasaan untuk menguasai kemahiran mendengar secara efektif yang terbatas
boleh mengakibatkan pelajar tersebut gagal dalam mengaplikasikan kemahiran
mendengar tersebut dalam kehidupan seharian.
Dari segi
kenyataan, aktiviti mendengar wujud dalam situasi yang berbeza dengan penutur
yang berbeza. Fikirkan semua individu berbeza yang sudah bertutur dalam jangka
masa 24 jam dengan kita. Anda sebenarnya mendengar beberapa individu bertutur
dengan cara yang berbeza. Berdasarkan kepelbagaian pengalaman dalam aktiviti
mendengar, pelajar sebenarnya memerlukan latihan tambahan untuk menyediakan
diri sebagai pendengar yang baik.
Pendengaran
secara aktif juga merupakan suatu kemahiran dan seperti kemahiran yang lain,
latihan dan amalan adalah penting. Kita boleh mempelajarinya untuk berbuatnya
secara baik serta berkesan. Tambahan pula, kita boleh menambahbaikkannya
sepanjang hayat kita.
Pendengaran aktif
adalah penting untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan kita. Kita perlu
mengubah tabiat buruk pendengaran kita dan menjadi sebagai seorang pendengar
aktif yang baik. Anda menjadi pendengar aktif apabila anda membuat suatu
ringkasan atau rumusan mengenai hujah atau alasan penting yang dikemukakan oleh
seseorang, menilainya dan menanya soalan bagi mendapat penjelasan mengenai apa
yang diutarakan oleh seorang penutur. Tumpuan perhatian kepada minat
,kebimbangan atau kerisauan, bunyi bising, gangguan dan rupa serta perawakan
penceramah menjadi halangan kepada pendengaran yang berkesan atau aktif.
Dalam mewujudkan
kemahiran berkomunikasi yang berkesan dalam sesebuah organisasi pelbagai cara
dan kaedah boleh digunakan. Untuk menjadi pendengar yang baik, kita perlu
menghayati apa yang diperkatakan. Menghayati memerlukan perhatian,
penganalisisan dan mengingati setiap stimulasi yang didengar. Kedua-dua aspek
ini penting untuk membolehkan seseorang menjadi pendengar yang aktif. Mendengar
tanpa menghayati adalah perkara yang sia-sia sahaja.
Sebagai panduan,
adalah wajar seseorang itu mendengar dengan aktif dan serius tentang apa yang
diperkatakan dari segi :
i. Intensif.
Seseorang pendengar yang aktif akan memberi
penumpuan secara intensif kepada apa yang diperkatakan oleh penutur dan pada
masa yang sama mampu menganalisis beribu jenis maklumat. Sebenarnya otak
manusia dikatakan mampu menerima kadar pertuturan sekurang-kurangnya empat kali
dari kelajuan purata pertuturan seseorang penutur. Proses ini memberi peluang
kepada minda untuk berfikir semasa mendengar.
Otak manusia juga
dapat meringkaskan dan mengintegrasikan apa yang diperkatakan ketika proses
mendengar sedang berlaku.
ii. Empati
Empati memerlukan pendengar menganggap diri
mereka sebagai penutur. Pendengar yang aktif sedia untuk menerima di samping
meninjau lebih jauh apa yang disampaikan oleh penutur.
Cabaran kepada
seseorang pendengar yang aktif ialah menerima dan menganalisis apa yang
diperkatakan dan menyimpan segala pertikaian yang timbul dlam hatinya
sehinggalah penutur selesai brcakap. Pendengar juga perlu mempunyai kesanggupan
untuk menerima masalah yang dihadapi di samping bersedia emberi buah fikiran
dari kacamata pendengar dan penutur.
iii. Membina Kemahiran Mendengar Yang
Efektif.
Terdapat beberapa ciri penting untuk
membina kemahiran mendengar yang efektif. Antaranya ialah :
i. Mengadakan interaksi secara berhadapan.
ii. Mengelakkan dari melakukan halangan
dari segi gerakan badan.
iii. Menunjukkan tanda pemahaman atau
persetujuan seperti anggukan kepala, perubahan air muka dan sebagainya.
iv. Mengutarakan soalan yang berkaitan
dengan ikhlas.
v. Mengelakkan diri dari mencelah kata-kata
penceramah jika tidak perlu.
vi. Tidak keterlaluan ketika berbicara
sehingga menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan pendengar.
vii. Mewujudkan aliran maklumat yang
sempurna antara penutur dan pendengar.
iv. Membina Kemahiran Bertindak Balas.
Tindak balas yang diperlukan dalam
kemahiran mendengar ialah tindak balas yang positif bukannya tindak balas yang
negatif. Untuk membina kemahiran tindak balas yang positif seseorang itu
perlulah menumpukan kepada gelagat tertentu dan bukannya secara umum. Contohnya
memberi pujian serta- merta terhadap kerja yang baik oleh subordinat serta
memberi alasan mengapa dia perlu mendapat pujian. Jika dia membuat kesalahan,
maka perlulah ditegur dengan baik dan ikhlas supaya dapat diperbaiki .
Selain itu,
menjadikan tindak balas tersebut sesuatu yang tidak formal dengan tidak
mengkritik orang lain secara individu atas sesuatu kegagalan yang berlaku
kerana ini akan menyentuh emosi seseorang. Sebaliknya perlu ditegur dengan
teguran yang membina dan dapat diterima oleh penutur. Hal ini juga dikatakan
tindak balas yang positif dalam kemahiran mendengar.
Untuk membina
kemahiran bertindak balas secara positif, seseorang itu perlu menjadikan tindak
balas tersebut bertepatan dengan masa supaya tindak balas tersebut lebih
rasional dan praktik. Hal ini juga adalah untuk tindak balas tersebut mudah
difahami dan diterima oleh semua pendengar.
ii)
Mendengar Secara Pasif.
Mendengar secara pasif tidak melibatkan
tindak balas secara langsung oleh pendengar. Seringkali juga wujud situasi
mendengar secara pasif ini dalam kalangan pelajar semasa dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Pelajar yang mendengar semasa guru sedang mengajar
tidak berpeluang memberikan respons secara verbal terhadap mesej yang didengar.
Walau
bagaimanapun, bagi mendapatkan suasana berkomunikasi yang baik, pendengar perlu
bersedia dengan situasi itu. Hal ini terjadi di mana pendengar tidak boleh
mencelah dengan mengemukakan soalan ataupun ingin mendapatkan penjelasan yang
terperinci dari penyampai.
Mendengar jenis ini dipanggil juga sebagai
mendengar secara tidak interaktif. Secara ringkasnya, pendengar tidak berupaya
mengambil bahagian dalam mewujudkan hubungan dua hala seperli mendengar kuliah,
radio, menonton televisyen, filem ataupun siaran langsung.
Peringkat-peringkat Kemahiran
Mendengar.
Terdapat tiga peringkat kemahiran mendengar
iaitu :
Pada peringkat awal kemahiran mendengar,
pelajar akan diajar untuk mengecam, mengajuk dan memilih bunyi. Mereka juga
diajar untuk mendengar dan mengecam makna perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat
dalam petikan. Pada peringkat ini juga, pelajar akan melakukan perkara dan
aktiviti yang disuruh oleh guru. Sebagai contoh, guru menyuruh pelajarnya
menggayakan gaya seekor kucing, maka pelajar tersebut akan bertindak balas
dengan menggayakan aksi seekor kucing mengikut kekreatifan masing-masing.
Selain itu, pada
peringkat awal ini, pelajar cepat bertindak terhadap soalan yang mudah. Para
pelajar juga dapat mengingat dan memadankan perkataan dan ayat-ayat mudah
dengan tepat.
Pada peringkat
kedua atau peringkat pertengahan dalam kemahiran mendengar ini, pelajar didedahkan
untuk mengecam dan mengingat fakta dan butiran secara tepat dan terperinci.
Pelajar juga diajar untuk mengenal informasi-informasi spesifik atau maklumat
khusus. Sebagai contoh, guru memberitahu pelajar tentang sebuah kemalangan yang
terjadi baru-baru ini. Hal ini dapat meningkatkan pengetahuan pelajar serta
pelajar dapat mengetahui cara-cara untuk mengelakkan kemalangan itu.
Pada peringkat
ini juga, pelajar didedahkan untuk mengenali sebab dan akibat sesuatu tindakan
yang dibuat. Selain itu, pelajar ini akan diajar untuk mengenal perhubungan
orang-orang yang berinteraksi dalam kehidupan sosial serta diterapkan ilmu
dalam aspek mengenal sikap dan perasaan orang yang bercakap. Mereka akan
dipupuk untuk menjadi seorang pendengar yang baik dengan sentiasa menumpukan
perhatian terhadap penyampai. Hal ini adalah untuk mengelakkan pelajar tersebut
menjaga perasaan penyampai serta ilmu dan maklumat yang disampaikan itu dapat
memberi manfaat kepada pelajar terbabit.
Peringkat ketiga
pula ialah peringkat maju dalam kemahiran mendengar. Pada peringkat ini,
pelajar dilatih untuk mengenal isi-isi penting. Sebagai contoh, dalam sebuah
karangan, guru akan mengajar bagaimana untuk mencari isi-isi utama dalam
karangan tersebut. Pelajar akan dapat mengenal peranan dan perhubungan orang
yang bercakap.
Selain daripada
itu, pelajar akan diajar untuk mentafsirkan maksud orang yang bercakap. Pelajar
tersebut juga dapat membezakan tekanan dan intonasi dalam sesebuah pertuturan.
Contohnya, dalam sukatan pelajar Tahun Empat, pelajar diajar mendengar dan
mengecam intonasi yang betul dalam soalan tanpa kata tanya. Mereka juga diajar
untuk mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi masalah yang didengar sama ada
merujuk kepada guru atau kawan-kawan.
Pada peringkat
ini juga, pelajar akan dididik untuk mengikut aliran dalam dialog atau
perbualan serta mereka dapat menafsirkan tujuan penutur menggunakan pelbagai
bentuk struktur nahu.
Bentuk-bentuk Kemahiran Mendengar.
Menurut Kamarudin Haji Husin di dalam buku
‘Ilmu Bahasa dan Kecekapan Berbahasa’ menyatakan bahawa kemahiran mendengar
boleh berlaku dalam pelbagai bentuk. Biasanya ia boleh dibahagikan kepada
sembilan kategori. Antaranya adalah :
i.
Mendengar Secara Pasif.
Mendengar secara pasif adalah peringkat
kemahiran mendengar yang paling rendah. Pada peringkat ini pendengar biasanya
tidak berupaya memahami makna keseluruhan yang diucapkan dalam sesuatu
pertuturan atau percakapan yang didengarinya. Pendengar juga kurang memahami
dan mengingati serta menyebutkan semula perkataan yang didengar itu.
Banyak perkara
yang dapat mendorong kanak-kanak mendengar secara pasif. Antaranya adalah
mungkin bahan yang diperdengar itu kurang menarik minat mereka atau mungkin
kerana bahan itu terlalu sukar untuk difahami dan tidak bermakna kepada mereka.
Kanak-kanak yang tidak dapat menguasai kemahiran mendengar dalam sesuatu bahasa
tentu tidak dapat memahami sepenuhnya pertuturan bahasa tersebut. Keadaan
menjadi lebih buruk lagi jika mereka diganggu oleh pengaruh bahasa ibunda,
dialek, terhadnya perbendaharaan kata atau sebagainya.
ii.
Mendengar Secara
Bertelau-telau.
Mendengar secara bertelau-telau ini
biasanya berlaku dalam kalangan pelajar bahasa kedua atau mereka yang
mempelajari bahasa asing. Kemahiran ini lebih tinggi tarafnya berbanding dengan
kemahiran mendengar secara pasif. Dalam kemahiran ini, pendengar biasanya
kurang mampu mendengar bahagian-bahagian ujaran tertentu dalam sesuatu
pertuturan. Mereka tidak berjaya untuk membentuk konsep dan gagal memahami
ujaran yang diperdengarkan kepada mereka itu.
Keadaan ini
biasanya berlaku kerana pelajar tersebut masih lemah dalam bahasa yang
dipelajari. Mereka kurang didedahkan dengan suasana berbahasa dalam bahasa
tersebut serta kurang biasa mendengar dan bertutur serta berkomunikasi dalam
bahasa tersebut.
iii.
Mendengar Tanpa Tindak
Balas.
Mendengar tanpa tindak balas bermaksud
pelajar-pelajar mendengar tetapi tidak membuat sebarang tindakan selepas itu.
Hal ini berlaku kerana pendengar tidak peka terhadap kata-kata yang diucapkan
itu. Mungkin pendengar tidak memahami sepenuhnya hubungan makna antara
perkataan yang diucapkan dalam ayat. Dengan kata lain, mereka tidak memberi
sebarang reaksi sama ada marah, sedih, gembira, simpati dan sebagainya.
iv.
Mendengar Secara
Menebuk-nebuk.
Hal ini berlaku dalam kalangan pelajar
bahasa pertama. Pelajar hanya menebuk-nebuk perkataan atau rangkai kata yang
didengar dan mengambilnya untuk tujuan tertentu. Pada peringkat ini kemahiran
mendengar pelajar yang menuturkan bahasa itu masih rendah.
Kemahiran
mendengar yang menebuk-nebuk ini juga berlaku dalam kalangan pelajar bahasa
ibunda. Hal ini kerana mereka sudah pasti yang mereka berupaya memahami dan
mampu menggunakan bahasa sendiri. Walhal, kadar kefahaman mereka terhadap
bahasa itu adalah pada peringkat yang masih lemah.
v.
Mendengar Dengan
Beremosi.
Pada peringkat ini, pendengar sudah mula
mempunyai kemahiran dalam bahasa yang dituturkannya. Pendengar sudah dapat
merasakan sesuatu sehingga memberangsangkan emosinya. Mereka sudah mula mendengar,
memahami dan bertindak terhadap ujaran yang didengarinya itu. Cuba tafsir ayat
yang berikut :
Orang Melayu
semuanya malas.
Sekiranya orang Melayu mendengar ayat ini,
kemungkinan besar mereka akan marah. Ayat tersebut mungkin dianggap sebagai
satu penghinaan dan orang Melayu yang mendengarnya tidak dapat menerima dengan
celaan tersebut. Walau bagaimanapun, implikasi daripada keadaan emosi yang
marah itu mungkin menyebabkan orang-orang yang terlibat akan bertindak positif,
iaitu dengan meningkatkan tekad untuk bekerja keras dan berjaya dalam hidup
mereka. Namun, ada kemungkinan juga akan berlaku tindak balas negatif seperti
berlakunya pergaduhan, pertengkaran dan sebagainya.
Mendengar secara
beremosi ini berlaku kerana perkataan yang dilafazkan membawa makna yang
berbeza-beza. Kemungkinan orang yang menuturkannya tidak tahu atau faham adat
resam, tradisi dan budaya orang yang mendengarnya. Perkataan yang dilafazkan
secara tidak berhati-hati dan tidak mengambil kira lingkungan geografis dan
budaya boleh menimbulkan salah faham apabila pendengar tersilap membuat
tafsiran.
vi.
Mendengar Secara
Berhati-hati.
Mendengar pada peringkat ini memerlukan
seseorang itu mendengar dengan teliti dan secara bersungguh-sungguh. Dia harus
menumpukan pendengarannya terhadap kata demi kata, rangkai kata demi rangkai
kata dan ayat demi ayat dalam sesuatu pengucapan itu. Tujuan mendengar setiap
ujaran yang dilafazkan dengan teliti adalah untuk menentukan supaya setiap
butiran yang dituturkan dapat difahami dengan tepat dan betul.
Kemahiran
mendengar secara berhati-hati ini boleh dicapai dengan memberikan banyak
latihan mendengar kepada pelajar. Mereka dilatih untuk mempelajari bahasa lisan
secara formal lebih berkesan daripada pembelajaran yang dilakukan secara tidak
formal.
vii.
Mendengar Secara
Kritikal.
Mendengar secara kritikal biasanya berlaku
setelah seseorang itu dapat menguasai kemahiran berbahasa dengan baik. Pada
peringkat ini kemahiran mendengar telah mencapai tahap yang tinggi. Pendengar
bukan sahaja dapat memahami sesuatu pertuturan dengan baik, bahkan berupaya
memilih dan menentukan perkara-perkara yang benar dan yang palsu.
Seseorang dapat
menentukan kesahihan sesuatu faktor yang didengarnya dan menyedari akan sesuatu
kelemahan yang terdapat dalam pertuturan dan sebagainya.
Mendengar secara
kritikal memerlukan seseorang itu berfikir secara kritis dan analitis. Untuk
mencapai ke peringkat ini, pelajar harus diberi latihan mendengar dan berfikir
secara intensif. Kemahiran ini boleh dilakukan melalui proses pembelajaran
secara tidak sengaja.
viii.
Mendengar Dengan
Pengamatan.
Kemahiran mendengar jenis ini biasanya
berlaku dalam kalangan pelajar yang sudah boleh berfikir secara kritikal.
Mendengar cara ini akan lebih bermakna apabila proses mendengar itu berdasarkan
kepada pengalaman pendengar. Hal ini bermakna, pendengar akan lebih mudah
memahami sesuatu ujaran yang dilafazkan apabila ujaran-ujaran itu ada pertalian
dengan pengalamannya. Cuba perhatikan ayat yang berikut :
Perkahwinan
adalah sungguh membosankan.
Seseorang pendengar yang pernah berkahwin
dan pernah pula gagal dalam perkahwinan itu akan lebih mudah memahami ayat
tersebut berbanding orang yang tidak mengalami peristiwa itu.
Begitu juga
dengan seorang pelajar, apabila bahan-bahan yang disampaikan kepada mereka itu
terdiri daripada bahan yang di luar dari pengalaman mereka, tentulah bahan yang
hendak disampaikan itu menjadi hambar dan kurang bermakna.
ix.
Mendengar Secara
Kreatif.
Kemahiran mendengar secara kreatif ini pula
merupakan kemahiran yang paling tinggi dan ia menjadi matlamat pengajaran dan
pembelajaran lisan di peringkat mendengar. Pada peringkat ini, pendengar akan
menggunakan daya kreatifnya untuk mencipta sesuatu setelah dia dapat mendengar
dengan baik sesuatu pertuturan itu. Hal ini bermakna dia dapat memahami
ujaran-ujaran yang dikemukakan kepadanya dengan baik.
Seseorang itu
juga dapat membuat tafsiran, mengkritik, menganalisis, membuat ulasan dan komen
yang bernas dan jitu. Biasanya pelajar yang mampu mendengar secara kreatif
adalah yang terdiri daripada mereka yang boleh berfikir dengan baik, cekap dan
bijak. Mereka itu telah mempelajari dan menguasai bahasa yang hendak digunakan
itu dengan baik.
Jenis-jenis Bahan yang Didengar.
Antara jenis bahan yang biasa digunakan
dalam kemahiran mendengar adalah seperti :
Penerangan
Pengumuman
Syarahan
Ucapan
Ceramah
Berita
Taklimat
Arahan
Lagu atau Puisi
Cerita
Sebab-sebab Perlu Menjadi Pendengar
yang Baik.
Terdapat banyak sebab mengapa kita perlu menjadi
seorang pendengar yang baik. Antaranya adalah untuk memudahkan kita mengenali
dan mengingati penyampai yang memberi maklumat ataupun ucapan kepada kita.
Contohnya, kita pernah menghadiri sebuah seminar dan melalui seminar tersebut
kita dapat mengenali penceramah yang menyampaikan maklumat dengan lebih dekat
lagi.
Selain itu,
apabila kita mendengar sesuatu perkara yang disampaikan dengan tekun, penyampai
akan rasa lebih dihargai. Sebagai contoh yang dapat dilihat, jika kita
menyampaikan sesuatu maklumat dan tiada sesiapa pun yang mendengarnya, hal ini
tentu sekali akan menyebabkan kita terasa hati dengan mereka walaupun kita
tidak menunjukkan kemarahan di hadapan mereka.
Kita juga perlu
menjadi pendengar yang baik untuk menerima dan memahami sesuatu perkara dengan
lebih jelas dan tepat. Sebagai contoh, para pelajar mestilah menumpukan
perhatian terhadap apa yang ingin disampaikan oleh guru semasa berada di dalam
kelas.
Mereka juga harus
mendengar segala maklumat dan ilmu pengetahuan yang disampaikan oleh guru untuk
dapat memahami dengan lebih jelas dan terperinci.
Antara sebab lain
kita perlu menjadi seorang pendengar yang baik adalah untuk menilai setakat
mana kemahiran yang dapat kita perolehi dengan mendengar dengan jelas.
Kecekapan Berbahasa Dalam Kemahiran
Mendengar.
Kecekapan berbahasa bagi kemahiran
mendengar adalah seperti yang berikut:
a. Mendengar dan memahami tentang sesuatu
yang diperihalkan oleh orang lain dalam kehidupan seharian.
b. Mendengar dan memahami maklumat tertentu
seperti fakta, idea, dan hujah-hujah yang terkandung dalam berita, ucapan rasmi
serta siaran media massa.
c. Mendengar dan memahami arahan yang
dituju kepadanya serta dapat memberi respons ke atas arahan tersebut.
d. Mendengar dan memberikan respons secara
lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.
e. Mendengar dan dapat membuat nota ringkas
daripada maklumat yang diperoleh menerusi pelbagai bahan sumber.
Prinsip-prinsip Kemahiran Mendengar.
Kegiatan mendengar harus dijalankan
berasaskan prinsip berikut:
a. Pelajar mestilah diberi peluang
mendengar Bahasa Malaysia yang standard dan fasih.
b. Tajuk dan tema bahan rakaman haruslah
sesuai dengan minat dan perkembangan intelek pelajar.
c. Perhatian yang wajar haruslah diberi
kepada intonasi, irama, keselamatan, dan perasaan dalam sesuatu petikan yang
didengar.
d. Ujian tertentu boleh dijalankan untuk
menilai kemahiran mendengar pelajar.
Cara Meningkatkan Kemahiran
Mendengar.
Terdapat beberapa cara untuk meningkatkan
kemahiran mendengar ini. Antaranya adalah :
1) Memandang kepada pengucap
2) Berprasangka baik
3) Niat yang betul
4) Tumpuan yang tinggi
5) Perhatikan apa yang ditulis
6) Fokus apa yang ditunjuk
7) Latih diri banyak mendengar dari
bertutur
Kegiatan pembelajaran yang sesuai
dijalankan oleh guru untuk meningkatkan kemahiran mendengar dalam kalangan
pelajar :
a. Mendengar rakaman kaset yang mengandungi
pelbagai jenis pertuturan seperti perbualan, ucapan, cerita, drama, dan juga
pelafazan puisi.
b. Mendengar lagu Melayu yang tema dan
bahasanya sesuai dengan perkembangan mental dan emosi pelajar.
c. Pertandingan kuiz di mana pelajar
dilatih untuk mendengar soalan yang dibacakan oleh guru serta memberi jawapan
yang betul.
d. Menjalankan permainan bahasa yang dapat
meningkatkan kemahiran mendengar dalam kalangan pelajar.
Pengalaman
mendengar boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu mendengar bunyi percakapan
(bahasa) dan bukan percakapan. Berikut ialah jenis gerak kerja yang boleh
dijalankan dalam pelajaran bahasa Melayu :
i. Mendengar bunyi alamiah.
- Mengecam bunyi biasa seperti bunyi
kenderaan, binatang dan lain-lain secara berasingan atau dalam satu turutan
bunyi, secara jelas atau digangguioleh bunyi latar belakang.
- Mendengar dan mengingat semula satu
turutan bunyi yang biasa dan jarang didengar.
- Mencari bunyi yang sengaja dihilangkan
dalam sesuatu konteks pendengaran.
- Mencari bunyi yang tidak sesuai dalam
sesuatu konteks tertentu.
- Memikirkan satu turutan peristiwa berdasarkan
satu turutan bunyi yang diberi.
- Memanjangkan arah dan jarak bunyi secara
berasingan dan juga bersama-sama dengan bunyi lain.
ii. Kefahaman mendengar (percakapan)
- Mendengar, mengingati dan menyebut semula
kenyataan.
- Mendengar. Mengingati dan melakukan
arahan dengan teliti.
- Mendengar dan encuba mencari kelainan dan
persamaan bunyi.
- Mendengar dan mencari isi atau butir
utama dalam sesuatu cerita, laporan, perbahasa, ceramah dan perbualan.
- Mendengar dan mencari suatu butiran
terperinci yang dinyatakan terlebih dahulu ataupun tidak.
- Mendengar dan membuat jangkaan daripada
sesuatu cerita, kenyataan, pendapat dan sebagainya.
- Mendengar untuk mencari bahan berkaitan
ataupun tidak.
- Mendengar dan memahami tafsiran tentang
pendapat seseorang.
- Mendengar dan menilai sesuatu kenyataan.
- Mendengar dan membincangkan cerita atau
laporan melalui pengingatan.
- Mendengar sesuatu perbualan, kemudian
menjangka keadaan, perasaan dan ragam penuturnya.
- Mendengar perbualan dan menjangkakan
perhubungan antara penutur.
- Mendengar dan mencari perkara yang
bercanggahan dalam sesuatu perbalahan pendapat.
No comments:
Post a Comment