Dalam pendidikan prasekolah, pelbagai
pendekatan yang bersesuaian dengan kebolehan, keupayaan dan minat perlu
dirancang supaya murid dapat dilibatkan secara aktif dalam pembelajaran dan
mereka mendapati bahawa pembelajaran itu adalah sesuatu yang bermakna, berkesan
dan menyeronokkan. Oleh itu Pusat Perkembangan Kurikulum (2003,ms 260)
mengesyorkan empat pendekatan pengajaran berasaskan konsep dan prinsip bagi
pendidikan prasekolah iaitu :
i. Pendekatan Belajar Melalui Bermain
ii. Pendekatan Bertema
iii. Pendekatan Bersepadu
iv. Penggunaan ICT Dalam Pembelajaran
Walau bagaimanapun semasa menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, adalah digalakkan keempat-empat pendekatan ini disepadukan. Terdapat juga pendekatan-pendekatan yang lain digunakan semasa sesi pengajaran di prasekolah, iaitu :
i. Pendekatan projek
ii. Pendekatan tunggal
iii. Pendekatan Unit
iv. Pendekatan inkuiri arahan guru
i. Pendekatan Belajar Melalui Bermain
ii. Pendekatan Bertema
iii. Pendekatan Bersepadu
iv. Penggunaan ICT Dalam Pembelajaran
Walau bagaimanapun semasa menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, adalah digalakkan keempat-empat pendekatan ini disepadukan. Terdapat juga pendekatan-pendekatan yang lain digunakan semasa sesi pengajaran di prasekolah, iaitu :
i. Pendekatan projek
ii. Pendekatan tunggal
iii. Pendekatan Unit
iv. Pendekatan inkuiri arahan guru
No comments:
Post a Comment