Definisi Kemahiran Bertutur.
Kemahiran bertutur ialah kegiatan
melafazkan bunyi-bunyi yang dilahirkan daripada alat sebutan (artikulator)
manusia. Kemahiran tersebut merupakan kemahiran berinteraksi menggunakan
bahasa. Kemahiran bertutur berlaku pada peringkat pelahiran yang tidak boleh
dicipta oleh pelajar, tetapi mesti ditiru dan diajuk. Model pertuturan yang
lemah akan menghasilkan ajukan yang lemah. Sementara model yang baik belum
tentu dapat menjamin ajukan yang baik. Namun begitu, model yang baik itu sangat
diperlukan kerana model tersebut mungkin akan menghasilkan tindak balas yang
baik juga.
Dalam ilmu
linguistik, bahasa diungkapkan dengan sempurna melalui pertuturan. Hal ini
demikian dalam bahasa tulisan, aspek sebutan seperti intonasi, rentak ,
tekanan, jeda dan persediaan tidak dapat digambarkan dengan jelas. Namun
demikian, ini tidak bermakna guru bahasa mengajarkan penguasaan audio-lingual
sahaja. Pernyataan di atas tadi member implikasi bahawa menghurai bahan
bertulis dengan tidak mengetahui pola-pola bahasa seperti yang terdapat dalam
pertuturan itu, sebenarnya tidak lengkap dan tidak sempurna sifatnya.
Konsep Bertutur.
Seperti yang telah diketahui, hubungan
antara kemahiran bertutur dengan kemahiran mendengar adalah saling berkait
rapat. Oleh itu, kemahiran bertutur melibatkan beberapa konsep iaitu :
a. Pertuturan merupakan gabungan
bunyi-bunyi bahasa yang dilafazkan.
b. Pertuturan berlaku pada peringkat
pelahiran setelah penutur dapat lebih banyak belajar bertutur melalui
pengalaman daripada melalui kecergasan otaknya.
c. Individu lebih banyak belajar bertutur
melalui pengalaman daripada melalui kecergasan otaknya.
d. Aspek fizikal, kesihatan, persekitaran
dan jantina boleh mempengaruhi kemahiran bertutur.
e. Pertuturan yang dapat dikuasai dengan
baik akan menghasilkan tabiat berbahasa yang baik. Tabiat berbahasa yang baik
itu pula membolehkan penutur berinteraksi atau berkomunikasi secara berkesan.
f. Penutur fonologi yang baik boleh
menguasai sesuatu bahasa dengan memberi tumpuan kepada aspek fonologi,
struktur, intonasi, dan penguasaan sistem bunyi.
Tujuan Bertutur.
Bertutur atau bercakap merupakan suatu
kemahiran bahasa. Dalam komunikasi lisan terdapat dua pihak, iaitu penutur
sebagai penghantar komunikasi lisan dan pendengar sebagai penerima komunikasi
lisan.Terdapat beberapa tujuan bertutur iaitu :
i. Bercakap untuk tujuan memaklumkan.
Bercakap bertujuan memaklumkan orang lain
tentang sesuatu perkara yang mungkin berbentuk nasihat, tunjuki ajar dan
berita. Bagi profesion tertentu, terdapat orang yang tugasnya memeberitahu atau
memaklumkan kepada orang lain tentang sesuatu, misalnya, guru atau pengajar dan
jurujual
ii. Bercakap untuk keseronokkan
Di mana-mana sahaja kita pergi dan apa pun
yang kita buat, kita suka bercakap atau berbual dengan orang lain. Biasanya,
bercakap atau bersembang dengan orang lain memang menyeronokkan kita, terutama apabila
kita berhimpun atau berkumpul dalam sesuatu majlis keramaian seperti majlis
perkahwinan dan majlis kenduri.
Dalam keadaan seperti di atas, banyak yang
berlaku adalah perbualan sosial, kadangkala kita diminta atau dijemput untuk
memberi sedikit ucapan secara spontan yang berkaitan dengan sesuatu majlis.
iii. Bercakap untuk tujuan mempengaruhi.
Bercakap untuk memengaruhi orang lain
merupakan perkara biasa dalam kehidupan manusia dan merupakan asam garam dalam
perhubungan harian sama ada dari segi sosial, politik, ekonomi dan agama.
Sebagai contoh, ahli politik yang berkempen semasa pilihan raya bertujuan untuk
mempengaruhi rakyat, begitu juga pendakwah agama, peniaga dan sebagainya.
Malahan, kadangkala kita bercakap kerana
kita berasa amat perlu mempengaruhi orang lain sama ada untuk kebaikan orang
itu atau diri kita sendiri, atau untuk kebaikkan kedua- duanya.
iv. Bercakap untuk tujuan menyelesaikan
masalah
Tiada manusia yang boleh lari daripada
masalah. Oleh yang demikian, apabila timbul masalah, perkara tersebut perlu
diatasi atau diselesaikan. Masalah itu boleh jadi pada pada peringkat individu,
keluarga, sekolah, institusi, pejabat, negeri atau negara.
Walau pada
peringkat apa pun masalah tersebut, kita perlu bercakap untuk menyelesaikan
sebarang masalah, kesulitan dan sebagainya. Oleh yang demikian, kita mengadakan
mesyuarat, perbincangan , perundingan, simposium, forum, debat dan perbicaraan,
misalnya perbicaraan di mahkamah, iaitu perbicaraan yang berbentuk perdebatan
antara peguam bela dengan peguam cara yang dihakimi oleh para juri dan tuan
hakim. Tetapi semua pihak perlu bercakap (termasuk orang yang dikatakan
bersalah dan saksi-saksi). Matlamatnya adalah untuk menyelesaikan sesuatu
masalah yang timbul melalui perbicaraan tersebut. Pada asasnya cara untuk
menyelesaikan masalah itu adalah dengan bercakap melalui perbicaraan mahkamah
yang melibatkan peguam.
Aspek- Aspek Pertuturan.
Bahasa pertuturan melibatkan pelbagai
aspek. Antara yang penting adalah sebutan intonasi, tekanan, jeda, mora, dan
sebagainya. Berikut diperlihatkan aspek- aspek tersebut secara ringkas :
1. Sebutan.
Sejak peringkat rendah lagi, pelajar telah
diajar mengenal huruf dan bunyi setiap huruf, suku kata, perkataan, rangkai
kata, dan kalimat. Mereka kemudian dilatih menyebut aspek tersebut. Semua ini
bertujuan untuk melatih pelajar supaya dapat menyebut sesuatu dengan tepat
seperti yang sepatutnya. Mereka harus boleh menyebut sesuatu dengan betul
mengikut bunyi, ejaan dan makna. Biasanya, kesalahan menyebut sering berlaku
dalam kalangan para pelajar bahasa kedua. Gangguan bahasa ibunda sering
menghalang pembelajaran mereka.
Sebutan ialah
cara kita menyebut atau membunyikan sesuatu perkataan dalam sesuatu bahasa.
Dalam mana-mana bahasa di dunia ini terdapat dua cara penuturnya menyebut
sesuatu perkataan dalam bahasa itu, iaitu sebutan secara standard dan sebutan
secara dialek. Biasanya, dalam negara yang besar saiznya dan ramai bilangan
penduduknya (seperti China, Rusia dan India), sesuatu perkataan disebut menurut
daerah dialek-dialek tersebut.
Sungguhpun saiz
negara kita ini tidak begitu besar dibandingkan dengan negara yang tersebut di
atas, namun terdapat banyak dialek di Malaysia. Selain dialek atau bahasa
daerah, bahasa ibunda murid yang bukan berketurunan melayu juga boleh
mempengaruhi sebutan mereka apabila mereka bertutur dalam bahasa Melayu.
Misalnya: ikan dalam bahasa Melayu baku disebut ike ( dialek Kelantan), ikang
(dialek Terengganu)
Biasanya,
murid-murid di Kelantan mengalami masalah sebutan baku. Guru boleh mengatasi
masalah tersebut melalui kaedah yang berikut :
a. Mengadakan latih tubi untuk menyebut
perkataan yang bermasalah bagi murid- murid.
b. Menperdengarkan kepada murid model
sebutan bahasa Melayu baku daripada radio, televisyen dan sumber- sumber lain
dengan kerap.
c. Menggalakkan dan memperbanyakkan latihan
murid bercakap menggunakan sebutan baku dalam situasi formal dan tidak formal,
misalnya, di luar bilik darjah seperti di kantin dan di padang permainan, dan
semasa kegiatan kokurikulum di sekolah.
2. Tekanan.
Tekanan adalah salah satu cara menyebut
perkataan, frasa atau ayat dengan memberikan tekanan pada tempat-tempat
tertentu. Biasanya, tekanan itu dilakukan pada suku kata dan bertujuan untuk
menandakan keras atau lembut sesuatu ucapan itu.
Dalam bahasa
Melayu, tekanan tidak membezakan makna yang mungkin hanya untuk menyedapkan
percakapan atau bacaan (misalnya dalam sajak) atau menandakan tempat- tempat
penting atau yang perlu diberikan perhatian.
Tekanan juga
adalah tempat-tempat suara ditekankan apabila menyebut sesuatu perkataan
menurut suku kata dalam sesuatu perkataan. Tekanan pada peringkat perkataan
boleh disamakan dengan rentak dalam muzik iaitu apabila tekanan itu berubah
dari satu perkataan kepada satu perkataan yang lain.
Dalam bahasa
Melayu, aspek tekanan bagi peringkat perkataan (antara suku katanya) kurang
ketara jika dibandingkan dengan peranan tekanan sesuatu suku kata bagi
perkataan bahasa Inggeris. Walau bagaimanapun, tekanan memainkan peranan
penting dalam menyebut sesuatu perkataan atau ayat kerana tekanan menguatkan
aspek makna dalam konteks ayat.
3. Jeda.
Jeda biasanya disebut juga sebagai
persendian iaitu unsur ini digunakan untuk memisahkan elemen-elemen linguistik
seperti perkataan, rangkai kata, atau ayat. Dalam sesuatu ayat yang diucapkan,
jeda digunakan sebagai hentian sebentar. Lambang jeda ditandai /#/, dan apabila
digunakan jeda boleh membawa makna yang berbeza. Contoh penggunaan jeda adalah
seperti berikut :
/#saja minum susu
lembu#/
(maksudnya : orang yang bercakap itu hanya
minum susu lembu dan bukan susu yang lain).
/#saja minum susu
# lembu #/
(maksudnya: orang yang bercakap itu
memanggil orang yang dilawan bercakap itu sebagai lembu dan menyatakan yang dia
hanya minum susu)
Lambang jeda yang
menunjukkan pemisahan antara suku kata atau perkataan biasanya digunakan
seperti ini /+/. Dalam bahasa Melayu, lambang ini boleh membezakan makna.
Misalnya, perkataan- perkatan yang berikut:
a. Berikan 1. Ber + ikan (maksud :
mempunyai ikan)
2. berikan (maksud : menyerahkan)
b. Beritahu 1. Beri + tahu (maksud :
memberi sejenis makanan)
2. beritahu (maksud : member pengetahuan)
4. Intonasi.
Intonasi ialah keadaan bunyi yang menaik
atau menurun sewaktu sesuatu ayat itu dilafazkan. Kadang-kala disebut sebagai
nada suara. Intonasi ayat dalam bahasa Melayu biasanya tidak sama dan
berbeza-beza mengikut jenis ayat yang dituturkan. Intonasi boleh menurun, boleh
menaik, boleh mendatar, boleh meninggi dan sebagainya. Ayat tanya biasanya
mempunyai intonasi yang menaik pada akhir ayat. Ayat penyata pula mempunyai
intonasi yang menurun.
5. Tatabahasa.
Tatabahasa adalah satu sistem pertuturan
atau undang- undang yang menggabungkan perkataan untuk membentuk ayat- ayat.
Peraturan atau undang-undang ini mempunyai kaedah dan formula tertentu.
Tatabahasa
terdiri daripada aspek fonologi, morfologi, dan sintaksis. Dalam bahasa
pertuturan (lisan), walaupun lumrahnya aspek tatabahasa tidak begitu
dititikberatkan tetapi untuk memperoleh kebiasaan bertutur dan bercakap dengan
sempurna dan berkesan, aspek ini haruslah ditekankan. Seseorang pelajar harus
dipastikan boleh bercakap mengikut tatabahasa yang betul.
Dari segi
fonologi, pelajar harus boleh membunyikan kata dan menyebutnya dengan tepat.
Dari segi morfologi, mereka harus boleh memilih, membina, dan menggunakan
perkataan dengan tepat dan betul. Dari segi sintaksis pula, mereka perlulah
boleh membina ayat-ayat dengan menggunakan tatabahasa yang betul, jelas dan
kemas. Penggunaan intonasi, tekanan, jeda, gaya dan sebagainya harus sesuai
dengan bahasa yang dituturkan.
6. Kelancaran.
Kelancaran bermaksud boleh bertutur atau
bercakap dengan baik dan kemas. Seseorang pelajar itu tidak akan menghadapi
sebarang masalah atau gangguan semasa percakapan itu berlangsung.
Dia boleh
mengeluarkan idea, pendapat dan pandangan dengan baik dan menuturkan idea,
pandangan dan pendapat tersebut dalam bahasa yang kemas, licin dan teratur.
7. Kefasihan.
Kefasihan beerti boleh bercakap bukan
sahaja dalam bentuk yang kemas, teratur dan licin, tetapi boleh juga
membunyikan kata atau menyebut perkataan yang dituturkan itu secara tepat dan
jelas. Pada tahap ini, seseorang itu telah mencapai kesempurnaan berbahasa. Ia
boleh menuturkan bahasa itu seperti seorang penutur jati bahasa tersebut.
8. Laras Bahasa.
Laras bahasa dalam konteks ini beerti
kemampuan menggunakan bahasa itu dalam berbagai-bagai konteks, suasana dan
situasi yang sesuai. Tujuan utama melatih pelajar menggunakan bahasa mengikut
laras-larasnya yang betul adalah untuk membolehkan mereka menggunakan bahasa
itu untuk tujuan berkomunikasi secara tepat dan dapat digunakan dalam konteks
yang sesuai. Penggunaan bahasa diberi keutamaan di samping kegunaannya.
Laras yang
berkaitan dengan kemahiran bertutur ini adalah laras bahasa lisan. Konsep laras
telah diperkatakan oleh seorang ahli linguistik Barat yang bernama Reid pada
tahun 1956. Antara lain beliau menjelaskan bahawa seseorang penutur dalam
situasi bahasa yang berbeza-beza akan menggunakan laras mengikut situasi sosial
yang berlainan. Dalam erti kata yang lain, penutur itu akan menggunakan laras
yang distingtif. Reid telah menggunakan konsep ini sebagai istilah teknik untuk
menyatakan perbezaan perlakuan bahasa seseorang individu.
Laras lisan lebih
bersifat sederhana serta kurang mematuhi peraturan-peraturan nahu seperti yang
dimestikan dalam gaya bahasa tulisan. Ayat-ayat adalah pendek, ringkas dan
penggunaanya amat bergantung kepada intonasi, jeda, tekanan, nada dan
sebagainya. Ciri- ciri paralinguistik yang melibatkan gerak-geri badan juga
adalah penting untuk menyampaikan maksud atau makna tertentu.
Za’ba
membahagikan bahasa lisan kepada dua jenis, iaitu gaya cakap mulut dan gaya
bahasa pasar. Kedua- duanya mempunyai perbezaan. Gaya cakap mulut digunakan
apabila orang Melayu bercakap sesama sendiri.
Bahasa cakap
mulut yang digunakan biasanya mempunyai susunan yang ringkas, mudah, pendek dan
kadang- kala terdapat beberapa perkataan yang tidak terdapat dalam bahasa
Melayu tulisan. Selain itu, gaya bahasa cakap mulut banyak menggunakan
singkatan seperti tak, nak, dah, ni, tu, yang kata penuhnya terdiri daripada
kata tidak, hendak, sudah, ini, dan itu.
Gaya bahasa pasar
Melayu pula ialah bentuk bahasa yang digunakan apabila orang Melayu bertutur
dengan bangsa asing. Gaya bahasa yang digunakan ketika berkomunikasi ialah gaya
kacukan, iaitu yang mengikut gaya mirip kepada susuk dan telor pengucapan
bahasa asing.
Gaya bahasa juga
boleh berdasarkan nada yang telah dikenal pasti oleh Gorys Keraf (1981) dalam
tiga gaya bahasa, iaitu gaya yang sederhana, gaya yang mulia dan bertenaga dan
gaya menengah :
a) Gaya yang sederhana.
Gaya yang digunakan untuk memberi arahan,
perintah, pelajaran, bahan kuliah dan sebagainya. Ciri-ciri utama gaya ini
adalah sifat kesederhanaan yang berdasarkan tujuan untuk menyampaikan maklumat,
bahasa untuk menyentuh perasaan atau menghasilkan suasana tertentu.
b) Gaya yang mulia dan bertenaga
Gaya bahasa ini bertujuan menggerakkan
pendengar atau pembaca ke arah sesuatu tindakan. Oleh itu, gaya ini menekankan
aspek tenaga yang ada pada bahasa melalui pilihan atau susunan kata-kata
tertentu. Gaya sebegini juga sering menggunakan nada agung dan kemuliaan.
c) Gaya menengah
Gaya menengah ialah gaya yang diarah kepada
usaha untuk menimbulkan suasana tenang dan damai. Nada yang bersifat lemah-
lembut, penuh kasih sayang dan mengandungi unsur-unsur lucu yang sihat. Anatara
situasi yang menimbulkan penggunaan gaya menengah ialah situasi berpesta dan
rekreasi.
9. Panjang dan
pendek (mora)
Panjang dan pendek sebutan atau ucapan
adalah kadar sesuatu bunyi itu diucapkan. Konsepnya adalah sama dengan harakat
dalam bahasa Arab. Unsur ini biasanya tidak jelas dalam bahasa Melayu dan
sekiranya ada pun tetap tidak membezakan makna.
Penggunaan unsur
mora agak jelas dalam bahasa Inggeris, misalnya:
pendek makna panjang makna
/sit/ sit duduk /si:t/ set tempat duduk
/fit/ fit sesuai /ft:tt/feet kaki
/hit/ hit pukul /hi:t/ heat hangat(haba)
/ful/ full penuh /fu:l/ fool bodoh
10. Nada
Nada ialah keadaan bunyi yang menaik atau
menurun sewaktu sesuatu perkataan atau suku kata itu dilafazkan. Dalam bidang
muzik umpamanya, terdapat lapan nada, iaitu Do, Re, Mi, Fa, So, La, Ti, Do.
Setiap nada tersebut mewakili satu suku kata. Dalam bahasa Melayu, nada tidak
bersifat fonemik. Kewujudannya lebih ketara dalam bahasa Cina. Misalnya, ma
dalam bahasa itu boleh bermaksud emak, atau kuda, atau jerami, atau marah. Ini
semua bergantung kepada cara yang dilafazkan.
Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pertuturan
Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi
pertuturan seseorang individu. Antaranya adalah seperti berikut :
1. Umur
Umur seseorang dapat membezakan pertuturan.
Kanak-kanak bertutur secara pelat dan tidak lancar manakala orang dewasa pula
dapat bertutur dengan lancar dan butir-butir pertuturan dapat difahami dengan
jelas.
2. Alam sekeliling.
Alam sekeliling atau sesebuah kawasan dapat
mempengaruhi pertuturan seseorang individu ini kerana setiap kawasan yang
berbeza mempunyai dialek kawasan masing-masing. Sebagai contoh, pelajar yang
tinggal di Kelantan akan bertutur dalam dialek Kelantan kerana sejak kecil
mereka telah diajar dan diasuh dengan dialek kawasan tersebut. Biasanya faktor
taraf sosioekonomi dan perhubungan keluarga boleh mempengaruhi perkembangan
bahasa kanak-kanak.
3. Fizikal.
Pertuturan biasanya terhasil daripada
organ-organ vocal manusia. Jika secara fizikalnya didapati organ-organ ini
rosak atau tidak dapat berfungsi dengan baik, maka sudah pasti kanak-kanak itu
tidak dapat bertutur dengan baik. Kecacatan fizikal dapat mempengaruhi
pertuturan sesorang.
Hal ini kerana,
jika seseorang individu itu mengalami kecacatan di bahagian mulut atau hidung,
mereka tidak dapat bertutur dengan baik dan kadangkala perkataan yang dituturkan
sukar difahami oleh orang lain.
4. Jantina
Jantina yang berbeza dapat mempengaruhi
pertuturan. Lelaki kebiasaannya bertutur dengan suara yang kasar atau parau
manakala perempuan pula akan bertutur dengan sopan dan lemah lembut. Melalui
kajian yang dijalankan, didapati kanak-kanak perempuan terlebih dahulu dapat
bercakap berbanding kanak-kanak lelaki. Hal ini disebabkan oleh perkembangan
jasmani kanak-kanak perempuan yang berkaitan dengan urat saraf pertuturan
mereka yang berlaku lebih cepat berbanding kanak-kanak lelaki.
5. Kesihatan.
Kesihatan amat penting untuk mendapatkan
pertuturan yang baik dan lancar. Jika seseorang individu itu menghadapi masalah
kesihatan, pertuturan mereka tidak jelas dan tidak dapat menyampaikan maksud
yang ingin dinyatakan . sebagai contoh, pesakit strok atau angin ahmar, mereka
tidak dapat bertutur dengar lancar dan baik kerana kesihatan mereka amat lemah
dan sukar untuk bercakap.
Hal ini akan
menyebabkabkan halangan dalam komunikasi. Selain itu, jika seorang kanak-kanak
mendapat sakit yang berlanjutan ketika masih kecil, penguasaan bahasa mereka
akan terganggu. Biasanya kanak-kanak yang lemah dan sakit tidak mempunyai
kekuatan untuk berfikir dan bercakap.
6. Kecerdasan.
Kecerdasan pula
melibatkan proses minda. Setiap orang mempunyai kecerdasan otak masing-masing.
Kecerdasan seseorang dapat dibezakan melalui pertuturan mereka. Sesorang yang
cerdas dapat mengeluarkan idea atau pendapat yang bernas serta dapat
menyelesaikan sesuatu masalah dengan cepat dan betul. Sekiranya seseorang itu
bertutur tanpa apa -apa maklumat yang ingin disampaikan, mereka digolongkan
dalam kalangan orang yang kurang cerdas.
Peringkat-peringkat Kemahiran Bertutur.
Untuk mencapai objektif kemahiran bertutur,
iaitu bertutur dengan fasih dan dapat mengeluarkan bahasa dengan tepat dan
sesuai dalam pelbagai situasi perhubungan di sekolah dan masyarakat, kemahiran
bertutur perlu dipelajari berperingkat-peringkat. Peringkat kemahiran bertutur
terbahagi kepada tiga seperti yang ditunjukkan pada rajah berikut :
1. Peringkat Awal.
Pada peringkat awal, pertuturan biasanya
berlaku dengan bertanya tentang hal-hal yang berkaitan dengan diri serta
pengalaman murid-murid. Contohnya seperti bertanya khabar serta tentang
kehidupan seharian yang dilalui oleh murid tersebut. Seseorang guru pula
haruslah bertutur dengan pelajar mereka menggunakan perkataan yang sopan dan
bertatasusila. Pada peringkat ini juga, seseorang guru haruslah bercakap dengan
terus terang dan ikhlas terhadap pelajar mereka tentang sesuatu perkara.
2. Peringkat
Pertengahan.
Pada peringkat pertengahan, murid-murid
diajar untuk membuat deskripsi tentang sesuatu objek dan gambar. Kemudian guru
akan bercerita berdasarkan satu siri gambar atau gambar-gambar bersiri kepada
murid-murid tersebut. Selain itu, pada peringkat ini juga guru akan
mendeskripsikan pengalaman atau sesuatu peristiwa kepada murid-murid tersebut.
Pelajar juga
diajar untuk membuat ucapan pendek dan ringkas serta mengambil bahagian dalam
aktiviti perbualan yang mudah. Kemudian, pelajar yang lain akan memberi komen
secara mudah serta membuat ulasan, memberi pendapat atau pandangan terhadap
sesebuah aktiviti yang dijalankan di dalam kelas.
3. Peringkat Maju.
Pada peringkat maju pula, proses pertuturan
biasanya berlaku untuk membuat analisis atau inferens, ramalan, pandangan, dan
justifikasi seperti mengemukakan pendapat atau cadangan serta berunding secara
santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
Hal ini dapat
kita perhatikan dalam mesyuarat sosial seharian, perbincangan untuk mendapatkan
kata sepakat merupakan contoh pertuturan peringkat maju. Selain itu, pada
peringkat ini pelajar diajar untuk membuat pertimbangan untuk mencapai sesuatu
keputusan keputusan. Keputusan yang dipilih mestilah berdasarkan pertimbangan
yang dibuat. Pelajar juga diajar untuk menyampaikan maklumat untuk tujuan
tertentu serta dapat memberi respon peribadi tentang karya sastera ataupun
tentang sesuatu perkara.
Jenis-jenis Aktiviti Bertutur.
Terdapat pelbagai jenis aktiviti yang
diklasifikasikan sebagai aktiviti bertutur iaitu seperti berikut :
Berbual
Berceramah
Bercerita
Berpidato
Berpuisi
Berbincang
Cara Meningkatkan Kemahiran Bertutur
Berdasarkan hakikat ini, maka, eloklah guru
memilih aktiviti pengajaran untuk tujuan tersebut seperti cadangan yang
berikut:
a. Aktiviti bercakap untuk keseronokkan
1. Murid menyampaikan cerita.
2. Murid menyampaikan lawak atau jenaka.
3. Murid menyampaikan sajak atau
sebagainya.
4. Murid menyanyi.
5. Dua orang murid berbual (melalui
telefon). Guru boleh menyuruh dua orang murid berlakon atau berbual seolah-olah
mereka sudah lama berkenalan atau baru sahaja berjumpa dan ingin berkenalan.
6. Murid berucap dalam majlis hari jadi
atau majlis perpisahan seseorang kawan atau guru.
7. Murid mengucapkan selamat datang kepada
rakan baru dalam kelas atau guru baru yang datang mengajar di kelas mereka.
8. Murid menyampaikan pidato orang
kenamaan. Misalnya, pidato yang pernah dibacakan oleh Tuanku Abdul Rahman Putra
al-Haj pada 31 Ogos 1957.
b. Aktiviti bercakap untuk memaklumkan.
1. Murid membaca berita dalam radio atau
televisyen.
2. Murid membuat demonstrasi di hadapan
kawan- kawannya di dalam kelas tentang cara membuat sesuatu, misalnya, cara
menggunakan kamera , atau cara memasak sesuatu masakan.
3. Murid membuat pengumuman tentang
aktiviti yang berlaku di sekolah , misalnya, tentang rancangan atau jadual
kokurikulum.
4. Murid memberi taklimat tentang rancangan
atau program yang berkaitan dengan sesuatu projek sekolah, lawatan, strategi
permainan dalam perlawanan bola sepak, ragbi, bola jaring atau bola keranjang.
5. Murid membuat laporan secara lisan
tentang lawatan, aktiviti kelab atau persatuan di sekolah.
6. Murid membentangkan secara lisan hasil
bacaan atau temu duga yang dijalankan berkaitan dengan sesuatu tugasan yang
diberikan oleh guru. Aktiviti ini adalah kerja kumpulan. Untuk menjalankannya,
murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan diberikan
tugas oleh guru untuk mencari bahan yang berkaitan dengan subtajuk dalam
sesuatu karangan atau esei.
c. Aktiviti bercakap untuk mempengaruhi.
1. Murid bercakap dalam aktiviti perbahasan
(debat) sama ada sebagai pencadang atau pembangkang.
2. Murid berkempen untuk menjadi wakil
kelas, ketua darjah atau ketua murid.
3. Murid berucap atau berkempen bagi
mendapatkan ahli baru untuk sesuatu persatuan yang diwakilinya di sekolah.
4. Simulasi murid berkempen untuk
mempengaruhi orang supaya membeli atau mencuba sesuatu barang baru dalam
pasaran, misalnya, barang elektrik, sabun pencuci, berus gigi, pencuci pinggan
mangkuk atau penyedut habuk.
d. Aktiviti bercakap untuk tujuan
menyelesaikan masalah.
1. Murid berbincang untuk menyelesaikan
sesuatu masalah. Masalah yang dipilih oleh guru eloklah yang berkaitan dengan
kehidupan murid di sekolah atau di rumah. Misalnya, tentang kes kecurian buku
atau wang di bilik darjah, kebersihan kantin, kes murid merosakkan harta benda
sekolah atau mencalarkan kereta guru.
2. Murid bermesyuarat atau berbincang
tentang bagaimana hendak mengumpulkan wang melalui aktiviti di sekolah untuk
mendapatkan wang bagi membina dewan sekolah, membeli bas sekolah, membesarkan
perpustakaan dan sebagainya.
Dalam hal ini
guru bahasa perlu mengatur, mengajar, mengawas, membimbing, menegur dan
membetulkan murid dalam menjalankan atau mengambil bahagian dalam mesyuarat,
perbincangan atau forum adalah terhad.
3. Simulasi murid menjadi hakim, peguam
bela atau pendakwa dalam sesuatu perbicaraan. Kes yang dibicarakan biarlah yang
boleh menarik minat dan menyeronokkan murid. Amat baik sekiranya guru
mengadakan simulasi perbicaraan yang menyerupai mahkamah dengan menjadikan
kelas itu sebagai mahkamah. Selain berlakon sebagai hakim, peguam bela,
pendakwa dan orang yang dituduh atau didakwa, murid- murid lain boleh disuruh
berlakon sebagai saksi, pegawai polis dan juri.
4. Simulasi runding cara antara dua atau
tiga murid, dengan seorang daripada mereka menjadi guru pembimbing, dan yang
lain berlakon sebagai murid yang mempunyai masalah pembelajaran. Mereka
bercakap dan berunding tentang masalah tersebut dan mencari jalan untuk
mengatasinya.
5. Simulasi murid yang bergaduh dan murid
ketiga berlakon sebagai orang ketiga yang cuba mendamaikan atau menyelesaikan
perselisihan faham tersebut dengan cara berunding supaya kedu- duanya berbaik
semula.
6. Simulasi parlimen bersidang. Murid-murid
dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu parti pembangkang dan parti pemerintah.
Guru atau ketua darjah boleh menjadi Tuan Pengerusi (Tuan Yang Dipertua). Isu
yang dibincangkan mungkin masalah pendatang haram atau masalah penyalahgunaan
dadah.
No comments:
Post a Comment