PENGENALAN
Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokkan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Dengan bermain juga kanak-kanak akan dapat menguasai perkembangan dan kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan tatabahasa.
Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokkan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Dengan bermain juga kanak-kanak akan dapat menguasai perkembangan dan kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan tatabahasa.
Menurut Mak Soon
Sang, dalam bukunya Pendekatan dan Strategi Pengajaran, main merupakan satu
teknik mengajar yang memberi peluang kepada murid-murid melakukan sesuatu
aktiviti secara berpura-pura di dalam keadaan terkawal. Pengajaran dan
pembelajaran di bilik darjah berlandaskan prinsip belajar sambil bermain.
Aktiviti bermain adalah kerja kanak-kanak.
Menurut Buku
Panduan Guru (Pusat Perkembangan Kurikulum), belajar melalui bermain adalah
satu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada
murid belajar dalam suasana yang bebas dan selamat, menggembirakan dan bermakna
Permainan
merupakan saluran yang boleh mengembangkan perkembangan kanak-kanak ke tahap yang
optima. Oleh kerana permainan merupakan sesuatu kekuatan dan pengalaman yang
penting menjadi asas dalam model pendidikan awal kanak-kanak.
DEFINISI MAIN
Main atau bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Dengan lain perkataan, kanak-kanak bermain bukan kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan tertentu.
DEFINISI MAIN
Main atau bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Dengan lain perkataan, kanak-kanak bermain bukan kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan tertentu.
Bermain dianggap
sebagai satu pekerjaan bagi kanak-kanak, tetapi bukanlah pekerjaan yang
memerlukan hasil akhiran atau tujuan tertentu. Bermain juga bukanlah satu
aktiviti yang dipaksa malah merupakan keinginan semulajadi kanak-kanak (Kraus,
1990). Lazimnya apabila sesuatu tugasan itu dianggap mudah, tugasan tersebut
sering dirujuk sebagai mainan kanak-kanak memandangkan tidak wujudnya komplikasi
dan merupakan nilai yang paling berharga buat perkembangan kanak-kanak.
Carr, dalam teori
nya menyatakan, main adalah penting kepada kanak-kanak kerana main menyediakan
peluang kepada kanak-kanak untuk meluahkan pendapat masing-masing (Kraus, 1990).
Mengikut Carr, main merupakan pengalaman katartik, memberi peluang kepada
kanak-kanak untuk meluahkan emosi yang negatif. Sebagai contoh kanak-kanak yang
berusia empat tahun yang baru sahaja mendapat adik baru akan mengalami
pengalaman negatif seperti penolakan kasih sayang dan perasaan permusuhan
terhadap adik tersebut. Untuk perihal ini, main dikatakan dapat menyuarakan
perasaan kecewa tersebut.
Menurut Caplan
dan Caplan 1973, main sebagai penentu penting bagi perkembagan kekuatan
sahsiah, daya cipta, kestabilan emosi, perkembangan sosial dan intelek di
samping dapat memperkembangkan kekuatan fizikal, koordinasi dan ketangkasan
seseorang murid.
Dari aspek
psikoanalisis, mengikut Freud pula, main memberi peluang kepada kanak-kanak
untuk memperolehi perasaan dapat mengawal keadaan yang dikatakan dapat membantu
kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar (Kraua, 1990).
Almy (1984,
Fagen) menyatakan kanak-kanak bermain dengan di arah oleh diri mereka sendiri
tanpa mengambilkira tujuan bermain. Semasa bermain, mereka, bebas dari segala
peraturan. Melalui permainan, kanak-kanak mendapat tingkah laku yang baru.
Kanak-kanak melibatkan diri dalam permainan secara aktif. Apa yang dikemukakan
oleh Almy bersesuaian dengan pandangan Rubin, Fein, dan Vendenberg (1983).
Permainan juga
dapat memberi pengalaman tentang keadilan, peraturan-peraturan dan kesamaan
serta memperkuatkan kebolehan berfikir dalam pelbagai cara. Di antara permainan
lazim yang dimainkan dalam bilik darjah teka-teki, teka silang kata, kad-kad
nombor, kad-kad bergambar, catur dan sebagainya. Selain itu bermain adalah satu
bentuk kesenian kanak-kanak. Ia merupakan saluran untuk melahirkan perasaan dan
punca untuk mendapatkan kegembiraan dan keseronokan.
CIRI-CIRI MAIN DALAM P&P PRASEKOLAH
Pertama, main adalah motivasi dalaman. Lenyap dengan sendiri, berlaku hanya untuk kepuasan semasa melakukannya. Kedua, ciri-ciri yang berkaitan dengan main mestilah ada kebebasan memilih oleh peserta” . ( Fergus 1995,2).
CIRI-CIRI MAIN DALAM P&P PRASEKOLAH
Pertama, main adalah motivasi dalaman. Lenyap dengan sendiri, berlaku hanya untuk kepuasan semasa melakukannya. Kedua, ciri-ciri yang berkaitan dengan main mestilah ada kebebasan memilih oleh peserta” . ( Fergus 1995,2).
Mengikut Vygotsky
(1967) “Main membantu perkembangan bahasa dan pemikiran. Struktur otak akan
membentuk melalui penggunaan simbol dan alat, ia juga membantu dalam
pembentukan ini. Main juga memberi kebebasan kepada kanak-kanak untuk meluahkan
tekanan dalam menghadapi dunia sebenar. Dalam cara ini kanak-kanak dapat
mengawal situasi dan menyesuaikannya dalam dunia sebenar. Mereka dibenarkan
untuk memperolehi proses pemikiran yang tinggi melalui bermain”. (Spodek et al.
1987, p. 181).
Jerome Singer
(Spodek,1987) menganggap “imaginative play” sebagai usaha kanak-kanak
menggunakan kebolehan fizikal dan mental mereka dalam menyusun pengalaman.
Beliau juga berpendapat bahawa dalam permainan, kanak-kanak meneroka alam yang
boleh menjadikan mereka berkebolehan dalam menghadapi masalah persekitaran dan
boleh menjadikan mereka kreatif.
Secara
ringkasnya, aktiviti main dapat memberangsangkan perkembangan bahasa. Dalam
konteks main bebas, kanak-kanak dapat melatih bahasa yang baru dikuasai,
mempelbagaikan perbendaharaan kata serta membenarkan kesalahan dan pembetulan
bahasa. Selain itu, aktiviti main yang berlainan sama ada main sosial atau main
kognitif juga akan memberangsangkan aspek-aspek perkembangan bahasa yang
tertentu.
Dalam dunia pendidikan prasekolah,
pendidikan dilaksanakan berdasarkan kurikulum yang digunapakai. Dalam konteks
prasekolah di Malaysia, khususnya dari perspektif kurikulum, main atau bermain
itu bukanlah main yang bebas tanpa perancangan tetapi main yang mempunyai unsur
seperti:
i. main yang terancang
ii. main yang berstruktur
iii. main yang fleksibel
iv. memenuhi keperluan kognitif, psikomotor dan afektif
Untuk itu dalam perancangan dan pelaksanaan bermain sambil belajar, main merupakan perkara penting dalam merealisasikan aktiviti bermain dalam pendidikan prasekolah, khususnya dalam membantu perkembangan kanak-kanak dan ianya tidak akan bermakna tanpa perancangan yang teratur. Antara perancangan adalah pemilihan bahan main samada bahan jenis menumpu atau mencapah. Banyak pendapat yang boleh menjadi panduan kepada penggunaan bahan main. Antara yang telah disebut oleh Hughes (1999) yang menyatakan
i. main yang terancang
ii. main yang berstruktur
iii. main yang fleksibel
iv. memenuhi keperluan kognitif, psikomotor dan afektif
Untuk itu dalam perancangan dan pelaksanaan bermain sambil belajar, main merupakan perkara penting dalam merealisasikan aktiviti bermain dalam pendidikan prasekolah, khususnya dalam membantu perkembangan kanak-kanak dan ianya tidak akan bermakna tanpa perancangan yang teratur. Antara perancangan adalah pemilihan bahan main samada bahan jenis menumpu atau mencapah. Banyak pendapat yang boleh menjadi panduan kepada penggunaan bahan main. Antara yang telah disebut oleh Hughes (1999) yang menyatakan
Divergent objects
may guide children to numerous approaches, leading them to appreciate the fact
that problems may have multiple solutions. Banyak kebaikan dalam penggunaan
bahan mencapah dalam main. Antaranya ialah:
i. mengalakkan imaginasi
ii. memberi peluang kanak-kanak untuk mencipta dan mencuba
iii. menggalakkan kanak-kanak bekerjasama dan hubungan sosial
iv. membina keyakinan diri
v. berorientasikan proses bukan hasil, dan lain-lain kebaikan terutama yang banyak melibatkan jenis bahan seperti bahan kemahiran, bahan motor kasar, bahan manipulatif, bahan binaan, bahan peluahan kendiri dan bahan semulajadi.
i. mengalakkan imaginasi
ii. memberi peluang kanak-kanak untuk mencipta dan mencuba
iii. menggalakkan kanak-kanak bekerjasama dan hubungan sosial
iv. membina keyakinan diri
v. berorientasikan proses bukan hasil, dan lain-lain kebaikan terutama yang banyak melibatkan jenis bahan seperti bahan kemahiran, bahan motor kasar, bahan manipulatif, bahan binaan, bahan peluahan kendiri dan bahan semulajadi.
Main bukan sahaja
dianggap penting dewasa ini malah sejak dari dahulu lagi. Tidak hairan jika
dalam abad ke 21, main diambil sebagai salah satu dari kaedah pendekatan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak.
JENIS PERMAINAN
i) Permainan ‘solitary’
JENIS PERMAINAN
i) Permainan ‘solitary’
Kanak-kanak bermain sendirian dan tidak
berkaitan dengan orang lain atau secara bebas. Permainan ini dianggap
kebudak-budakan dan tidak matang. Tetapi pengkaji percaya, jenis permainan ini
boleh dijadikan pengalaman yang matang dan menggembirakan.
ii.) Permainan ‘parallel’
Kanak-kanak bermain secara bebas dan bersendirian tetapi berhampiran dengan kanak-kanak lain. Misalnya,dua orang kanak-kanak mungkin bermain benda yang sama tetapi tidak bermain bersama-sama.
Kanak-kanak bermain secara bebas dan bersendirian tetapi berhampiran dengan kanak-kanak lain. Misalnya,dua orang kanak-kanak mungkin bermain benda yang sama tetapi tidak bermain bersama-sama.
iii) Permainan ‘associative’
Seorang kanak-kanak bersama kanak-kanak lain terlibat dalam aktiviti yang sama tetapi tidak ada kerjasama ataupun menjadikan minat sendiri kepada minat kumpulan. Misalnya, beberapa orang kanak-kanak mahu menjadi emak dan ayah dalam kumpulan tersebut. Guru perlu campur tangan dan memberi cadangan.
Seorang kanak-kanak bersama kanak-kanak lain terlibat dalam aktiviti yang sama tetapi tidak ada kerjasama ataupun menjadikan minat sendiri kepada minat kumpulan. Misalnya, beberapa orang kanak-kanak mahu menjadi emak dan ayah dalam kumpulan tersebut. Guru perlu campur tangan dan memberi cadangan.
iv)Permainan ‘cooperative’
Seorang kanak-kanak bermain bersama kanak-kanak lain. Mereka saling lengkap melengkapi. Ada kerjasama dan tolak ansur. Minat sendiri dapat dijadikan minat kumpulan. Kurang campur tangan guru.
KEPENTINGAN BERMAIN DI PRASEKOLAH
Dalam bahagian ini, penulisan artikal hanya akan memberi penekanan terhadap pentingnya bermain di prasekolah mengikut aspek perkembangan yang tertentu sahaja. Terdapat banyak contoh untuk aktiviti bermain. Antara beberapa contoh aktiviti yang boleh dianggap sebagai main atau bermain adalah main drama, menyanyi, berlakon dan bercerita dan lain-lain contoh yang boleh dikategorikan di bawah definisi main. Drama yang digunapakai sebagai salah satu aktiviti di prasekolah boleh membina konsep kendiri yang positif kepada kanak-kanak dan memberikan kepada mereka pengalaman bahawa terdapat jawapan yang betul atau salah seperti kata McCaslin (2000).
“Drama builds positive self-concepts in children as they participate in experiences
that have no right or wrong answers”
Seorang kanak-kanak bermain bersama kanak-kanak lain. Mereka saling lengkap melengkapi. Ada kerjasama dan tolak ansur. Minat sendiri dapat dijadikan minat kumpulan. Kurang campur tangan guru.
KEPENTINGAN BERMAIN DI PRASEKOLAH
Dalam bahagian ini, penulisan artikal hanya akan memberi penekanan terhadap pentingnya bermain di prasekolah mengikut aspek perkembangan yang tertentu sahaja. Terdapat banyak contoh untuk aktiviti bermain. Antara beberapa contoh aktiviti yang boleh dianggap sebagai main atau bermain adalah main drama, menyanyi, berlakon dan bercerita dan lain-lain contoh yang boleh dikategorikan di bawah definisi main. Drama yang digunapakai sebagai salah satu aktiviti di prasekolah boleh membina konsep kendiri yang positif kepada kanak-kanak dan memberikan kepada mereka pengalaman bahawa terdapat jawapan yang betul atau salah seperti kata McCaslin (2000).
“Drama builds positive self-concepts in children as they participate in experiences
that have no right or wrong answers”
Drama juga dapat
menilai dan menghormati identiti tersendiri kanak-kanak dan ekspresi kreatif
mereka. Disamping itu drama kreatif juga dapat menawarkan pembelajaran secara
kerjasama dan berpasukan melalui perkongsian pengalaman (Heller,1996).
Verriour (1994)
pula menyatakan drama membolehkan kanak-kanak menghasilkan situasi abstrak yang
bermakna. Selari dengan penemuan mengenai drama sebagai salah satu aktiviti
bermain yang banyak meninggalkan kesan positif, input aktiviti ini di dalam
Kurikulum Prasekolah di bawah Komponen Kreativiti dan Estetika menunjukkan
bermain bukan sesuatu yang tidak penting. Bukan juga sesuatu yang wujud untuk
tujuan komersial. Malah merupakan satu aktiviti yang banyak memerlukan penglibatan
aktif sehingga boleh dinyatakan idea serta ekspresi diri serta berupaya
menggalakkan perkembangan kognitif, afektif dan psikomotor disamping memupuk
nilai estetika.
Selain dari
drama, berlakon merupakan salah satu lagi aktiviti bermain yang lazim dipraktikkan
oleh guru di tadika. Sebagai contoh kanak-kanak berlakon dan berimaginasi
bermain masak-masak seperti situasi yang sebenar dan dalam situasi sebegini,
mengikut Wilhelm & Edminston (1998)
In creative drama, children act “as if” their imagined world were an actual world and
represent familiar feelings, thoughts, and actions for themselves rather than memorizing a script for an audience.
In creative drama, children act “as if” their imagined world were an actual world and
represent familiar feelings, thoughts, and actions for themselves rather than memorizing a script for an audience.
Terdapat banyak
kajian terkini ke atas pentingnya bermain di kalangan kanak-kanak tadika atau
prasekolah ( Jensen,2000 ,2001; Shore, 1997; Christie, 2001; Frost, Wortham,
& 2001). Kajian mereka menyatakan “play is a scaffold for development, a
vehicle for increasing neural structures, and a means by which all children
practice skills they will need in later life.”
Banyak lagi
kepentingan main dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak yang
berlaku secara langsung dan tidak langsung. Bahagian berikut ini akan
menerangkan pentingnya bermain mengikut yang lebih spesifik berdasarkan
perkembangan yang tertentu.
1) Bermain untuk Perkembangan fizikal.
Permainan biasanya melibatkan aktiviti fizikal yang berhubung rapat dengan perkembangan kanak-kanak dari aspek motor kasar dan motor halus serta kesedaran tentang badan mereka. Kanak-kanak berasa seronok dan gembira sewaktu aktif menggunakan bahagian-bahagian anggota badan mereka untuk bersenam. Ini membolehkan kanak-kanak meningkatkan kemahiran yang membolehkan mereka berasa lebih selamat, lebih yakin, dan boleh berdikari. Dalam masyarakat di mana kanak-kanak menghadapi tekanan, keyakinan dan sikap bersaing untuk berjaya dalam segala bidang amat diperlukan (Berk, 1995; Fromberg, 2002; Holmes & Geiger, 2002; Mccune& Zanes,2001: Murata & Maeda, 2002; Santrock, 2003).
2) Bermain untuk Perkembangan Sosial dan Emosi
Dalam kehidupan sosial kanak-kanak, bermain adalah pencetus kepada pembentukan perkembangan serta kemahiran sosial dan emosi kanak. Sebagai contoh kanak-kanak dari pelbagai umur perlu bersosialisasi, sebagai peyumbang dalam kebudayaan masing-masing. Kajian (Rubin & Howe 1986; Creasey, Jarvis, & Berk, 1998) menunjukkan bahawa bermain dengan individu lain memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menyesuaikan perlakuan mereka dengan orang lain dan memberikan pendapat mereka sendiri. Main dikatakan dapat memberi kanak-kanak pengalaman yang kaya untuk meningkatkan kemahiran bersosial, mempunyai sensitiviti nilai dan keperluan orang lain, mengawal emosi, belajar mengawal diri sendiri dan juga boleh berkongsi kuasa.
3) Bermain untuk Perkembangan Kognitif
Kajian telah menunjukkan perhubungan yang positif antara main dan pembelajaran kanak-kanak ( Kumar & Harizuka,1998: Lieberman, 1977) Mereka telah mengenalpasti kemajuan dalam penumpuan, kemahiran kesediaan, dan sikap ( McCune & Zanes, 2001: Smilansky & Shefatya, 1990); kreativiri dan pemikiran divergent (Dansky, 1980 ; Holmes & Geiger, 2002); pengambilan perspektif (perspective-taking) ( Burns & Brainerd,1979); memori ( Jensen, 1999, 2000; Gardner,1993). Jelas menunjukkan bahawa proses pembelajaran yang melibatkan operasi mental mengikut teori pembelajaran kognitif seperti Gagne, Ausubel dan Bruner ada kepentingannya di dalam aktiviti bermain.
1) Bermain untuk Perkembangan fizikal.
Permainan biasanya melibatkan aktiviti fizikal yang berhubung rapat dengan perkembangan kanak-kanak dari aspek motor kasar dan motor halus serta kesedaran tentang badan mereka. Kanak-kanak berasa seronok dan gembira sewaktu aktif menggunakan bahagian-bahagian anggota badan mereka untuk bersenam. Ini membolehkan kanak-kanak meningkatkan kemahiran yang membolehkan mereka berasa lebih selamat, lebih yakin, dan boleh berdikari. Dalam masyarakat di mana kanak-kanak menghadapi tekanan, keyakinan dan sikap bersaing untuk berjaya dalam segala bidang amat diperlukan (Berk, 1995; Fromberg, 2002; Holmes & Geiger, 2002; Mccune& Zanes,2001: Murata & Maeda, 2002; Santrock, 2003).
2) Bermain untuk Perkembangan Sosial dan Emosi
Dalam kehidupan sosial kanak-kanak, bermain adalah pencetus kepada pembentukan perkembangan serta kemahiran sosial dan emosi kanak. Sebagai contoh kanak-kanak dari pelbagai umur perlu bersosialisasi, sebagai peyumbang dalam kebudayaan masing-masing. Kajian (Rubin & Howe 1986; Creasey, Jarvis, & Berk, 1998) menunjukkan bahawa bermain dengan individu lain memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menyesuaikan perlakuan mereka dengan orang lain dan memberikan pendapat mereka sendiri. Main dikatakan dapat memberi kanak-kanak pengalaman yang kaya untuk meningkatkan kemahiran bersosial, mempunyai sensitiviti nilai dan keperluan orang lain, mengawal emosi, belajar mengawal diri sendiri dan juga boleh berkongsi kuasa.
3) Bermain untuk Perkembangan Kognitif
Kajian telah menunjukkan perhubungan yang positif antara main dan pembelajaran kanak-kanak ( Kumar & Harizuka,1998: Lieberman, 1977) Mereka telah mengenalpasti kemajuan dalam penumpuan, kemahiran kesediaan, dan sikap ( McCune & Zanes, 2001: Smilansky & Shefatya, 1990); kreativiri dan pemikiran divergent (Dansky, 1980 ; Holmes & Geiger, 2002); pengambilan perspektif (perspective-taking) ( Burns & Brainerd,1979); memori ( Jensen, 1999, 2000; Gardner,1993). Jelas menunjukkan bahawa proses pembelajaran yang melibatkan operasi mental mengikut teori pembelajaran kognitif seperti Gagne, Ausubel dan Bruner ada kepentingannya di dalam aktiviti bermain.
Terdapat banyak
lagi kepentingan main contohnya dalam perkembangan bahasa. Apapun jika main
setakat untuk digunakan sebagai alat bermain dan bukan alat pembelajaran tidak
akan meninggalkan kesan positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran
kanak-kanak. Guru harus memainkan peranan yang penting dalam memberi panduan
yang sepatutnya agar melalui bermain boleh menghasilkan pembelajaran optima kepada
kanak-kanak.
Peranan Guru Dalam Menggalakkan Main
Morison ( 1995 ) menegaskan bahawa dalam menjayakan sesuatu permainan di pusat-pusat persekolahan, guru memainkan peranan yang penting untuk mencipta persekitaran dan juga merangsang serta memperkembangkan daya berfikir kanak-kanak. Menurut Joan Packer Isenberg dan Mary Renck Jalongo (2003), sebagai langkah awal, untuk memastikan aktiviti bermain dapat digunakan dengan lebih berkesan, guru-guru perlu menyediakan diri terhadap realiti dalam pengajaran seperti :
i) Menyedari bahawa guru prasekolah akan dikelilingi oleh budaya yang pelbagai dan kemahuan-kemahuan dari pelbagai kumpulan kanak-kanak.
Peranan Guru Dalam Menggalakkan Main
Morison ( 1995 ) menegaskan bahawa dalam menjayakan sesuatu permainan di pusat-pusat persekolahan, guru memainkan peranan yang penting untuk mencipta persekitaran dan juga merangsang serta memperkembangkan daya berfikir kanak-kanak. Menurut Joan Packer Isenberg dan Mary Renck Jalongo (2003), sebagai langkah awal, untuk memastikan aktiviti bermain dapat digunakan dengan lebih berkesan, guru-guru perlu menyediakan diri terhadap realiti dalam pengajaran seperti :
i) Menyedari bahawa guru prasekolah akan dikelilingi oleh budaya yang pelbagai dan kemahuan-kemahuan dari pelbagai kumpulan kanak-kanak.
ii)Menyedari bahawa mengurus bilik darjah
akan memerlukan keupayaan untuk melakukan pelbagai perkara serentak, membuat
beribu keputusan serta merta setiap hari dan berupaya menyesuaikan diri
secepatnya dan menjadi fleksible kepada perubahan.
iii) Memahami bahawa mereka terpaksa
meringkaskan pengalaman yang tidak langsung dan menjadikan ianya berguna dan
bermakna serta menyeronokkan kepada kanak-kanak terutama kanak-kanak yang
mempunyai latar belakang pendidikan yang agak kurang baik dan juga tidak dapat
memenuhi keperluan asas mereka.
iv) Mengetahui bahawa guru akan memasuki
satu profesion yang kadang-kala mempengaruhi emosi dalam bidang yang mencabar
ini terutama dalam hubungan interpersonal. Mereka mungkin merasa cepat letih
terutama dari segi minda terhadap pelbagai program yang direncana dan
dilaksanakan serentak.
v) Harus diingat bahawa guru yang terbaik
adalah yang paling cepat belajar. Kecuali guru itu seorang yang ‘belajar
sepanjang hayat’, di mana sentiasa mengambil berat terhadap kemajuan dan
perkembangan profesionalisma dan menjadi seorang model pelajar yang mana
kanak-kanak akan contohi dan keberkesanan ini lambat laun akan berkurangan.
No comments:
Post a Comment