Definisi Menulis
Secara umumnya, menulis merupakan perlakuan
menggunakan pen, pensel atau sebarang alat tulis bagi menulis atau menaip
sebarang idea mahupun pernyataan. Namun begitu, definisi ini begitu umum dan
bersifat mekanikal.
Definisi menulis
menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (muka surat 1729), ialah mencatat kata-kata
dengan huruf dan memakai pena seperti kalam,kapur , pensel dan lain-lain. Di
samping itu, menulis juga bermaksud melahirkan perasaan (fikiran dan lain-lain)
dengan catatan yang memakai huruf, membuat surat atau mengarang.
Menurut Paul
Jennings pula dalam The Reading Bug, “Menulis adalah keperluan peribadi bukan
kerana tugas di dalamnya tetapi ada kesenangan dan ada manfaat untuk kehidupan
sehari-hari. Ada nilai yang tak ternilai dalam kegiatan ini.”
Sebenarnya,
menulis bermaksud kegiatan simbol-simbol grafik yang disusun atur berdasarkan
pertuturan yang membentuk perkataan seterusnya disusun menjadi ayat-ayat.
Tulisan pula merupakan bahasa yang bertulis dengan lambang-lambang bunyi di
samping sebagai alat untuk melahirkan fikiran dan perasaan.
Konsep Menulis.
Konsep menulis secara khusus dikaitkan
dengan proses penyaluran ilmu, idea atau maklumat secara bersistem yang
mengambil kira aspek tujuan menulis, penggunaan bahasa, audiens dan gaya
penulisan supaya dapat menggambarkan keadaan, alam dan kehidupan secara lebih
menyeluruh.
Oleh yang
demikian, kemahiran menulis bukan suatu yang bersifat tetap tetapi mampu
membantu ke arah pemahaman pemikiran terhadap proses penulisan terutama dalam
suasana pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah contohnya keupayaan
murid menulis perkataan dan ayat serta mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis
penulisan.
Dalam proses
pengajaran dan pembelajaran, peranan tulisan sangat penting kerana tulisan
bertindak sebagai alat bagi menurunkan segala isi pelajaran dan mempamerkan
buah fikiran seseorang. Tulisan berhubung rapat dengan membaca di mana
kedua-duanya mementingkan teknik dan akal. Membaca tidak mungkin ada kalau
tidak ada tulisan begitu juga sebaliknya.
Di
sekolah-sekolah, pelajaran menulis dan membaca bukanlah sesuatu yang terpisah
sifatnya malah seharusnya dijalankan serentak atau dalam masa selari. Walaupun
pada dasarnya membaca seharusnya mendahului tulisan tetapi kadangkala kanak-
kanak telah pandai menulis ketika masuk sekolah. Ini tidaklah merisaukan kerana
sewaktu mereka menulis mereka juga membaca.
Fungsi-fungsi Kemahiran Menulis.
Ann Raimes (1983 : 3) telah mengemukakan tiga
fungsi kemahiran menulis melalui bukunya Techniques In Teaching Writing, iaitu
:
1. Merangsang dan memahirkan tatabahasa,
idea, perbendaharaan kata dan perasaan.
2. Memberi peluang kepada pelajar untuk
menerokai bidang bahasa.
3. Memperluaskan pengatahuan, melahirkan
idea, dan mnggunakan seluruh anggota mekanis (mata, tangan, akal dan lain-lain)
untuk merangsang pembelajaran.
Tujuan Menulis.
Walau bagaimanapun, fungsi kemahiran
menulis akan lebih jelas peranannya, apabila fungsi itu dilihat melalui tujuan
yang berikut :
1. Tujuan
Serta-merta
a) Membina asas menulis yang kukuh untuk
membolehkan kanak-kanak menulis dengan baik, cekap dan pantas.
b) Membolehkan kanak-kanak mengeja
perkataan-perkataan dengan pantas dan menyusun ayat-ayat dengan betul dan boleh
difahami oleh pembaca.
c) Membolehkan kanak-kanak mengulangi
pelajarannya dengan cara membaca tulisan-tulisan yang tercatat atau membaca
buku-buku luar untuk menambahkan isi bacaannya.
d) Membolehkan kanak-kanak melahirkan
fikiran dan perasaan dengan sempurna dalam bentuk tulisan.
e) Menyuburkan minat suka menulis atau
mengarang dalam kalangan kanak-kanak.
f) Menambah dan meluaskan pengetahuan
kanak-kanak dalam perbendaharaan kata, perkembangan bahasa dan tulisan.
g) Menyediakan kanak-kanak unuk menghadapi
peperiksaan.
2. Tujuan Lanjut
h) Meluaskan pengetahuan pengalaman,
perhubungan, dan matlamat menerusi penulisan.
i) Memberikan kepuasan jiwa dalam
pemikiran, pengalaman, dan perasaan.
j) Menyediakan mereka dengan pengetahuan
supaya dapat memenuhi kehendak dan hasrat masyarakat moden, khususnya bagi
kepentingan sendiri dan orang ramai umumnya.
Menurut Down
Bryne (1979) pula, kemahiran menulis amat penting untuk dipelajari kerana
beberapa tujuan iaitu :
i. Terdapat perbezaan kecenderungan
individu atau pelajar yang menguasai kemahiran belajar.
ii. Bagi memenuhi keperluan psikologi
pelajar.
iii. Dapat menyediakan pelbagai aktiviti
dalam bilik darjah dan ia dapat mengelakkan rasa jemu dan bosan pelajar.
iv. Aktiviti secara formal dan tidak formal
dapat dijalankan secara serentak dalam bilik darjah.
Namun, terdapat beberapa tujuan menulis
secara yang diterangkan secara umum iaitu :
a. Memberi Respons.
Menulis bertujuan untuk memberikan reaksi
terhadap suatu perkara dengan menggunakan bahasa sebagai perantara. Apabila
menulis, penulis sering berasakan dirinya dalam situasi terasing seperti
perlakuan penulis dengan helaian kertas yang digunakan semasa menulis. Keadaan
tersebut menggambarkan penulis melakukan tingkah laku sosial bagi memberikan respons
kepada orang lain atau memaparkan persekitaran dan pengalaman yang dilaluinya.
Hal ini
disebabkan oleh aktiviti menulis sering dilaksanakan dalam situasi dan konteks
yang spesifik contohnya penulis menggambarkan keindahan alam atau perwatakan
manusia.
Di samping itu,
penulisan adalah proses menyampaikan buah fikiran, idea, atau pendapat dengan
tepat dan berkesan kepada khalayak atau pembaca dengan menggunakan bentu
grafik. Bentuk grafik tersebut disusun sehingga melambangkan bunyi bahasa yang
dapat dibaca dan difahami maksudnya .
b. Komunikasi.
Proses komunikasi sememangnya memerlukan
hubungan dua hala antara penulis dengan pembaca. Dalam hal ini, penulis akan
menulis berita, memo, iklan atau kenyataan untuk dikongsikan bersama pembaca
dengan berharap agar pembaca dapat memahami mesej yang disampaikan. Mesej
tersebut dapat menimbulkan pelbagai reaksi.
Komunikasi sehala
yang wujud dapat membantu melahirkan idea konstruktif dalam kalangan penulis.
Keadaan ini akan menimbulkan suasana perlunya saling memahami antara kedua
belah pihak iaitu penulis dan pembaca, selepas masing-masing mentafsirkan
tulisan yang ditulis dan dibaca dengan rasional.
c. Ekspresi Kendiri.
Penulisan berbentuk naratif mahupun bukan
naratif sebenarnya memberi peluang kepada penulis menyatakan idea, harapan,
falsafah hidup atau gambaran imaginasi dalaman yang dapat memberikannya
kepuasan serta menimbulkan pelbagai bentuk reaksi daripada pembaca.
Dari segi
pernyataan personaliti, penulisan yang dihasilkan oleh pelajar sering dapat ditafsirkan
oleh guru bagi menggambarkan personalti pelajarnya.
d. Sifat Sejagat.
Dalam penulisan, sifat umum dapat dilihat
melalui prosedur penulisan tersebut manakala kesejagatan pula daripada segi
bahan yang ditulis. Sifat umum dalam penulisan juga digambarkan dari segi
kepentingan menggunakan bahasa yang baik untuk memudahkan pembaca memahami
mesej yang disampaikan.
Dalam penulisan
berita umpamanya, mempunyai mesej yang sama yang dapat ditulis dalam gaya yang
berlainan. Penulisan berbentuk fiksyen juga begitu, pengolahan cerita biasanya
mempunyai sifat yang sejagat sama ada penghuraian plot, perkembangan watak
mahupun peleraian konflik.
e. Mengikut
Peraturan.
Peraturan yang telah ditetapkan dalam
proses menulis adalah bertujuan untuk mengawal penulis supaya dapat
menyampaikan mesej dengan lebih tepat dan memberi makna kepada pembaca.
Selain itu,
peraturan juga dapat menjamin penulisan tidak bersifat bebas sehingga boleh
mengakibatkan salah faham terhadap maklumat yang disalurkan melalui tulisan.
Keberkesanan peraturan tersebut jelas terdapat dalam penulisan berformat serta
penulisan kreatif. Peraturan dan prosedur penulisan adalah penting supaya hasil
tulisan itu dapat dipertanggungjawabkan.
f. Proses
Pembelajaran.
Dalam konteks pendidikan, kemahiran menulis
juga amat penting bagi pelajar untuk dikuasai menerusi pembelajaran secara
formal. Kemahiran tersebut memerlukan penulisnya menguasai kaedah yang begitu
berkesan supaya penyampaian maklumat dapat disampaikan tanpa sebarang halangan
komunikasi.
Oleh yang
demikian, proses memberikan kefahaman kepada pembaca menjadi lebih baik apabila
penulis menunjukkan penguasaan yang mendalam dalam bidang penulisan secara
lebih sistematik.
Jenis-jenis Kemahiran Menulis.
Terdapat dua jenis kemahiran yang perlu
dikuasai dalam menyampaikan pengajaran kemahiran menulis iaitu kemahiran
menulis secara mekanis dan kemahiran menulis untuk pelahiran (mental).
Kemahiran Menulis Secara Mekanis
Kemahiran menulis secara mekanis merupakan
kemahiran menulis secara peringkat awal yang perlu dikuasai agar para pelajar
dapat menghasilkan tulisan yang kemas dan mudah dibaca.
Aktiviti-aktiviti
tulisan seperti membuat corak, menekap dan membentuk huruf adalah penting untuk
memberi latihan dan pengalaman asas agar pelajar-pelajar dapat menguasai
kemahiran selanjutnya seperti menulis suku kata, rangkai kata dan sebagainya.
Kebolehan menulis
dalam kalangan kanak-kanak timbul daripada keinginan mereka untuk menyatakan
sesuatu melalui perantaraan tulisan. Sebelum mereka dapat berbuat demikian
dengan cara yang dapat difahami oleh orang lain, mereka perlu menguasai mekanik
tulisan itu dahulu. Keinginan tersebut haruslah digunakan sebagai pemangkin
semangat untuk belajar menulis.
Kematangan urat
saraf dan urat daging adalah diperlukan bagi mengawal jari dan tangan,
seterusnya kematangan tersebut perlu untuk penyelarasan antara mata dan tangan.
Contengan merupakan asas bagi kebolehan menulis kerana semasa kanak-kanak
mempelajari fungsi lambang huruf (tulisan) sebagai mewakili bunyi suara
(bahasa), mereka dapat membezakan bentuk-bentuk huruf yang digunakan dalam
bacaan. Kemudian, daripada latihan contengan tersebut mereka dapat meniru huruf
yang dilihat dalam bacaan mereka.
Aktiviti-aktiviti
mekanikal yang perlu ditekankan supaya lebih mahir dalam kemahiran menulis
adalah seperti :
a) Latihan pergerakan tangan, otot, jari
dan membentuk garisan-garisan, bulatan, segi-segi dan sebagainya.
b) Tunjukkan cara pergerakan tangan, tulis
di awangan, pasir, papan tulis dan sebagainya.
c) Bermain dengan benda-benda seperti
plastisin dan susun blok mainan serta melatih menulis unsur-unsur huruf dan
perkataan.
d) Melatih atau tunjukkan cara membentuk
huruf, menulis perkataan dan ayat.
e) Mengawasi tulisan murid tentang bentuk,
saiz, jarak, kekemasan dan lain-lain.
f) Melatih menulis cepat, jelas dan senang
dibaca.
g) Melatih menulis cantik dan kemas.
Kemahiran Menulis Secara Mentalis
(Pelahiran).
Kemahiran menulis untuk pelahiran selalunya
dikuasai oleh murid-murid setelah mereka mendapat kemahiran mekanis. Kemahiran
ini banyak melibatkan mental. Aktiviti-aktiviti yang patut dijalankan untuk
mendapatkan kemahiran menulis untuk pelahiran adalah seperti berikut :
a) Latihan pernyataan fikiran atau
pendapat.
b) Latihan pernyataan perasaan.
c) Latihan pernyataan kehendak.
d) Latihan mengeluarkan pendapat-pendapat
yang tulen dan asli lahir dari pemikiran sendiri.
Peringkat-peringkat Kemahiran Menulis.
Kemahiran menulis sememangnya perlu diajar
kepada kanak-kanak mengikut peringkat-peringkat tertentu supaya proses
pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih efektif iaitu :
1. Peringkat
Pramenulis (Persediaan)
Peringkat pramenulis ialah tempoh masa
murid-murid disediakan dengan aktiviti-aktiviti menulis sebelum mereka dapat
menulis huruf-huruf dengan kemas dan betul. Ketika tempoh ini, latihan
otot-otot, tangan, dan jari serta koordinasi tangan dan mata diber pendedahan
kepada murid-murid sejak dari awal lagi.
Berdasarkan
kajian Wilma dan Davidebbitt (1978), konsep peringkat pramenulis adalah
berdasarkan aspek berikut :
i. Melampiaskan otak isi atau idea sesuatu
tajuk.
ii. Perbincangan.
iii. Membuat pembacaan dan rujukan.
iv. Membuat rangka dasar.
v. Mencari pendekatan yang sesuai.
Bagi membolehkan
murid-murid menguasai kemahiran membentuk lambang-lambang yang kemas dan jelas,
pelajaran tulisan yang dirancangkan mestilah sistematik, bertitik-tolak
daripada aktiviti-aktiviti pramenulis yang berbentuk bebas.
Latihan-latihan
pramenulis menitikberatkan perkara-perkara berikut :
a) Melakukan latihan-latihan pergerakan
tangan.
b) Menguasai gerak tangan yang bebas supaya
boleh menulis dengan selesa dan sempurna.
c) Melakukan latihan-latihan pergerakan
mata.
d) Melakukan latihan-latihan koordinasi
tangan dan mata.
Aktiviti-aktiviti
Latihan Pramenulis :
a. Latihan mengikut garisan-garisan rajah
atau gambar dari kiri ke kanan. Ini adalah latihan menulis dari kiri ke kanan.
---------- ---------- ---------- ----------
---------- ---------- ----------
b. Latihan mewarnakan dari kiri ke kanan
atau dari kanan ke kiri.
c.Latihan membentuk bulatan di udara, meja,
lantai, atas pasir dan rumput tanpa menggunakan alat tulis. (bulatan besar –
bulatan kecil).
d. Latihan-latihan gerak jari dengan
mempermain-mainkan jari, menekan-nekankan jari, menggoyangkan tangan,
meramas-ramas jari dan sebagainya.
e. Latihan-latihan membentuk garisan lurus.
f. Latihan membentuk corak-corak campuran
bulatan dan garisan lurus. Dilakukan secara bebas
g. Latihan melukis gambar-gambar yang
mengandungi garisan-garisan lurus dan bulat.
2. Peringkat Asas
Menulis (Mekanis).
Selepas murid-murid menjalankan latihan
pramenulis, faham dan tahu memegang pensel serta boleh duduk dengan cara yang
betul, seterusnya mereka boleh dilatih membentuk lambang-lambang tulisan.
Peringkat ini
dijalankan secara serentak dengan pengajaran bacaan murid-murid. Mereka
diperkenalkan dengan lambang-lambang huruf yang bersesuaian dengan gambar dan
seterusnya menulis ayat pendek. Semasa menulis, pelajar digalakkan menyebut
huruf dan membaca perkataan tersebut.
Pada peringkat
awal, dicadangkan agar murid-murid membentuk huruf di atas kertas kosong yang
tidak mempunyai sebarang garisan. Setelah didapati memuaskan, barulah mereka
dilatih membentuk huruf pada halaman yang bergaris. Apabila murid mula membentuk
huruf-huruf pada kertas bergaris, kawalan tulisan perlu dilakukan yang harus
bermula daripada garisan yang lebar hingga kepada lembaran satu garis.
Berikut adalah
latihan menulis terkawal dari mula hingga ke lembaran satu garis itu :
i. Latihan membentuk bulatan dan garis
lurus dalam keadaan yang terkawal.
ii. Latihan menulis huruf di atas kertas
bergaris dua.
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
iii. Latihan menulis huruf di atas kertas
bergaris satu.
___________________________________________
___________________________________________
iv. Latihan membentuk lambang tulisan
dengan cara yang betul untuk mendapatkan keseragaman cara menulis bagi
menghasilkan tulisan yang seragam dan mudah dibaca.
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
Semasa
menyampaikan kemahiran-kemahiran yang telah dinyatakan di atas, guru haruslah
memberi perhatian terhadap beberapa perkara iaitu :
i. Kanak-kanak harus diperkenalkan kepada
lambang-lambang huruf-huruf dengan menggunakan gambar.
ii. Sebelum dilatih menulis, baik juga
diberi latihan bebas untuk membetulkan urat-urat daging kanak-kanak.
iii. Kanak-kanak menulis dengan mengeja dan
menyebut nama-nama huruf.
iv. Menggunakan kertas, mula-mula tidak
bergaris kemudian barulah menggunakan buku yang bergaris.
v. Setelah kanak-kanak dapat menggunakan
alat-alat dengan baik, seterusnya mereka boleh dilatih menggunakan buku dan
alat-alat lain yang sesuai.
Aktiviti-aktiviti
yang perlu ditekankan dalam melatih murid-murid semasa peringkat asas menulis
adalah seperti :
a. Menekap huruf mengikut urutan yang
ditetapkan.
b. Menulis huruf mengikut urutan yang
ditetapkan.
c. Memadan dan menyalin dua suku kata
supaya menjadi perkataan yang bermakna.
d. Menulis huruf yang tertinggal dalam ruang
atau petak yang dikosongkan.
e. Menyalin ayat-ayat mudah dan sebagainya.
3. Peringkat Menulis
untuk Pelahiran.
Setelah peringkat asas menulis telah
dikuasai oleh murid-murid, mereka seharusnya digalakkan melahirkan fikiran
mereka secara bertulis. Kaedah-kaedah yang dicadangkan adalah bermula daripada
yang terkawal iaitu berpandukan gambar-gambar dan perkataan, megisi tempat
kosong, melengkapkan ayat-ayat dan perenggan sehingga murid-murid itu boleh
menghasilkan tulisan tanpa panduan.
Contoh-contoh
aktiviti yang sesuai dijalankan adalah seperti berikut :
i. Mengisi silang kata.
ii. Mengisi tempat kosong dalam ayat.
iii. Melengkapkan ayat dengan menambahkan
rangkai kata yang sesuai.
iv. Menuliskan ayat yang lengkap dengan
perkataan yang diberi.
v. Memanjangkan ayat dengan menambahkan
rangkai kata yang sesuai.
vi. Membentuk ayat-ayat bagi menyudahkan
cerita.
vii. Menulis ayat-ayat berdasarkan gambar
yang disediakan.
viii. Menulis jawapan-jawapan kefahaman.
ix. Menulis rencana daripada bahan yang
diperlihatkan.
x. Menulis karangan daripada tajuk yang
disediakan dan sebagainya. (rujuk sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah
rendah di bahagian lampiran).
Kesalahan Biasa Dalam Penulisan.
Pada peringkat awal murid-murid mempelajari
kemahiran menulis, biasanya tidak sempurna dan sering berlaku kesilapan. Namun
begitu, kesilapan-kesilapan tersebut boleh diperbaiki dari semasa ke semasa
dengan memperbanyakkan latihan menulis serta memberi galakan.
Kesalahan-kesalahan
biasa dalam penulisan yang sering kali terjadi adalah dari segi bentuk huruf
yang buruk, tidak sama besar atau kecil. Selain itu, jarak huruf atau perkataan
yang tidak seimbang, begitu juga dengan kedudukan yang tegak dan condong. Di
samping itu, rupa tulisan juga kadang kala kotor disebabkan oleh kerap
membetulkan kesilapan menggunakan getah pemadam.
Namun begitu,
seperti yang telah dinyatakan di atas, masalah ini mampu diatasi dengan
beberapa cara yang memerlukan bimbingan daripada guru iaitu :
i. Beri latihan secukupnya pada peringkat
permulaan dan peringkat mendirikan asas.
ii. Berilah penerangan dan contoh-contoh
yang betul dan sesuai supaya dapat diikuti oleh kanak-kanak dengan mudah.
iii. Apa yang ditulis oleh guru sama ada
sebagai contoh untuk disalin oleh murid atau sebagainya hendaklah dibuat dengan
baik dan betul.
iv. Sediakan kad-kad tulisan untuk melatih
kanak-kanak menulis dengan sempurna.
v. Jangan galakkan mereka menggunakan getah
pemadam terlalu kerap kerana boleh mengotorkan tulisan.
vi. Banyakkan latihan dan berikan bantuan perseorangan.
vii. Dari segi kedudukan menulis dan cara
menulis :
a) Tunjukkan gaya duduk, cara memegang alat
tulis, letak buku dan lain-lain dengan betul.
b) Kedudukan bangku, meja, kerusi dan
sebagainya biarlah memberi keselesaan.
c) Pada masa menulis, biarlah kedua-dua
tangan terletak di atas meja dan tangan kiri menyokong badan.
d) Jarak mata dengan buku adalah lebih
kurang antara 8 hingga 10 inci.
e) Jangan memegang pen atau pensel terlalu
kuat.
f) Pen atau pensel mestilah dipegang dengan
jari telunjuk, ibu jari dan jari hantu.
g) Jangan duduk membongkok ketika menulis.
Jenis-jenis Penulisan.
1. Terkawal dan
Separa Terkawal.
Penulisan peringkat terkawal merupakan
penulisan peringkat asas atau pertama yang harus dilalui oleh murid-murid dalam
gerak kerja penulisan. Penulisan terkawal ialah segala isi dan bahasanya sedia
terkawal oleh guru. (Salleh Akib, (1975:135).
Susunan penulisan
ini dkawal ketat dan sedikit-sedikit dipimpin ke arah penulisan bebas. Tujuan
penulisan terkawal ini adalah untuk mengurangkan kesilapan berlaku dalam
kalangan murid-murid. Kelancaran dalam penggunaan bahasa dan membolehkan
murid-murid mengeluarkan fikiran mereka tanpa diganggu oleh soal bahasa.
Pada peringkat
ini latihan penulisan yang diberi, dikawal sepenuhnya agar murid-murid tidak
melakukan kesilapan. Pengawalan dilakukan terhadap murid-murid yang
seratus-peratus baru sahaja mula belajar mengarang atau didapati lemah dalam
mengarang. Selalunya, mereka menyalin apa sahaja yang ditulis oleh guru di
papan hitam. Latihan-latihan haruslah terdiri daripada perenggan yang
pendek-pendek yang bertujuan sebagai lathan mekanikal semata-mata.
Walau
bagaimanapun, guru masih boleh memasukkan variasi dan perhidangan dalam latihan
yang diberi pada peringkat tersebut iaitu peringkat menyalin dan menghasilkan
semula. Meraka misalnya, boleh diberi latihan menyalin ayat-ayat daripada rajah
tukar ganti yang mudah. Walaupun latihan tersebut adalah menyalin, mereka
diarahkan memilih satu item yang mereka suka daripada rajah tukar ganti
tersebut. Pada peringkat ini, item yang mereka pilih itu adalah yang berhubung
dengan leksikal, sedangkan struktur ayat adalah tepat dan sama.
Peringkat
penulisan terkawal adalah amat penting yang bertujuan untuk :
i. Cara ini dapat mengurangkan kesilapan
yang dibuat oleh kanak-kanak.
ii. Menjadi asas kepada penulisan bebas.
Murid-murid dipimpin dan dilatih sedikit demi sedikit kea rah penulisan bebas
yang menitikberatkan soal-soal isi dan bahasa.
iii. Supaya murid-murid dapat menggunakan
bahasa dengan lancar dan mengeluarkan isi pemikirannya dengan tidak diganggu
oleh kesulitan-kesulitan berbahasa.
Pelbagai bentuk
latihan yang boleh dilaksanakan kepada murid-murid berhubung dengan penulisan
terkawal iaitu :
i. Menjawab soalan-soalan yang telah disediakan
terlebih dahulu yang berkaitan dengan sesuatu tajuk.
ii. Menulis semula cerita yang dibaca,
didengar atau diperdengarkan.
iii. Menulis surat. Isi surat tersebut
ditetapkan oleh guru supaya menyenangkan murid-murid menulisnya.
iv. Mengisi tempat-tempat kosong dalam
sebuah cerita atau karangan yang telah disediakan.
v. Menulis isi perbualan atau perbincangan
yang berhubung dengan sesuatu tajuk, kejadian, peristiwa atau sebagainya.
vi. Menulis ayat atau cerita daripada
gambar-gambar yang disediakan.
vii. Membuat ayat-ayat secara lisan atau
tulisan daripada perkataan-perkataan yang diberi.
Seterusnya, pada
peringkat separa terkawal pula murid-murid masih diberikan kawalan walaupun
tidak sepenuhnya. Mereka diberi peluang untuk menggunakan sedikit daya pemikiran
untuk memilih perkataan dan disesuaikan dengan pengajaran guru. Contohnya, guru
akan membacakan sebuah karangan pendek yang sedia ditulis di papan hitam dan
kemudian murid-murid diminta menggantikan beberapa perkataan yang telah dipadam
dengan perkataan-perkataaan lain yang disediakan. Latihan tersebut mungkin
menimbulkan sedikit kesukaran dan murid-murid boleh melakukan kesalahan.
2. Berpandu.
Jenis penulisan berpandu pula ialah jenis
penulisan yang diberi kawalan atau panduan ketika hendak membuat karangan. Pada
peringkat ini, kemungkinan murid-murid akan melakukan kesalahan-kesalahan yang
lebih besar tetapi ada kekecualian bagi mereka yang telah menerima
latihan-latihan yang banyak dan dapat memahami sepenuhnya cara tersebut pada
peringkat karangan terkawal dan separa terkawal.
Sebagai contoh,
guru membaca sebuah karangan yang sudah disediakan. Kemudian murid-murid
diminta menuliskan semula perenggan-perenggan tersebut berdasarkan garis
panduan atau arahan yang diberi oleh guru. Pada peringkat ini guru masih
memberi bimbingan kepada murid-murid.
3. Separa Berpandu.
Penulisan separa berpandu pula merupakan
jenis penulisan yang tidak dikawal sepenuhnya. Walau pun diberi garis panduan
tertentu, namun murid-murid diberi sedikit kebebasan untuk membuat karangan.
Oleh yang demikian, kemungkinan peratusan kecil sahaja yang akan berlaku.
Melalui cara ini mereka dapat meluahkan isi fikiran biarpun terdapat sedikit
kawalan, namun sekurang-kurangnya kawalan tersebut dapat memberi cetusan idea.
4. Bebas.
Penulisan bebas adalah penulisan yang hanya
dapat dijalankan setelah murid-murid sudah mula boleh menguasai bahasa yang
diajar itu dengan baik. Pada peringkat ini, mereka diberi tajuk-tajuk umum dan
diminta untuk terus menumpukan perhatian kepada apa yang hendak ditulis dan
bukan lagi bagaimana hendak menulisnya.
Oleh sebab
murid-murid ini telah mempunyai kemahiran tatabahasa dan kemahiran mekanikal
yang mencukupi, guru hanya perlu menumpukan kepada isi dan kesilapan-kesilapan
yang dilakukan. Perkara penting yang diingatkan di sini adalah mengajar
penulisan yang berbentuk bebas seharusnya dilewatkan oleh guru supaya
murid-murid terlebih dahulu dapat menguasai perkara-perkara asas seperti
penguasaan perbendaharaan kata (pemilihan perkataan) dan sruktur ayat bahasa
tersebut.
Pada peringkat
yang lebih tinggi seperti peringkat sekolah menengah, jenis penulisan sebegini
diperluaskan lagi kepada beberapa bentuk yang dibahagikan kepada lima bahagian
iaitu penulisan berbentuk naratif, deskriptif, imaginatif, kreatif dan
argumentatif.
Penulisan bentuk
naratif meliputi jenis-jenis cerita, berita, laporan, rencana dan ulasan.
Penulisan jenis deskriptif pula merangkumi gambar suasana, peristiwa, benda dan
perwatakan. Penulisan jenis imaginatif berkait rapat dengan pengalaman
sementara yang berbentuk argumentatif pula terlibat dengan perbincangan, kritik
dan perbahasan. Penulisan berbentuk kreatif meliputi puisi, cerpen, drama dan
sebagainya yang merupakan ekspresi dan perasaan serta pengalaman seseorang melalui
tulisan atau perkataan.
Kecekapan Berbahasa bagi Kemahiran Menulis
Dalam kemahiran menulis, pelajar harus
berupaya menghasilkan pelbagai penulisan dengan tepat dan jelas tentang
perasaan, pengalaman diri, dan ilmu pengetahuan yang ingin disampaikan.
penekanan harus diberi pada penggunaan ayat yang gramatis, tanda baca, dan
ejaan yang betul. Pelajar juga digalakkan menghasilkan karya yang kreatif
berdasarkan pemikiran yang kritis dan analitis. Kecekapan berbahasa bagi
kemahiran menulis adalah seperti berikut:
a. Pelajar dapat melahirkan secara bertulis
fikirannya, perasaan dan pengalaman dengan jelas, tersusun, logik, dan
menggunakan tatabahasa yang betul.
b. Mengembangkan daya cipta untuk menulis
sesuatu yang kreatif atau kritis seperti cerpen, cerita imaginasi, pandangan,
perbincangan, perbahasan, dan syarahan.
c. Menterjemahkan bahan prosa bahasa
tertentu ke dalam bahasa Malaysia Baku dengan memelihara makna asalnya.
d. Menghasilkan rumusan daripada pelbagai
bahan prosa.
e. Membolehkan pelajar berkomunikasi secara
bertulis dalam urusan rasmi atau rakan sebaya untuk memenuhi pelbagai
keperluan.
Prinsip-prinsip Kemahiran Menulis.
Kemahiran menulis seharusnya diajar dengan
prinsip yang betul dan sesuai agar pengajaran untuk menguasai kemahiran
tersebut lebih efektif. Prinsip-prinsip kemahiran menulis yang boleh dijadikan
garis panduan melakukan latihan menulis adalah seperi berikut :
i. Latihan imlak mestilah diberi penegasan
wajar kerana ia memberi latihan bertulis yang berguna kepada pelajar dengan
memerlukan mereka menyalin dengan tepat sesuatu yang telah dibaca oleh guru.
ii. Latihan yang mencukupi perlu dijalankan
untuk membolehkan pelajar membuat ayat-ayat yang betul untuk melahirkan fikiran
dan perasaan tertentu.
iii. Pelajar mesti diberi latihan yang
memadai untuk menulis perenggan yang terdiri daripada urutan ayat yang teratur
dan logik.
iv. Penulisan karangan pada peringkat awal
(menengah rendah) mestilah bersifat terpimpin atau terkawal dalam erti kata
guru memberi bantuan dari segi perbendaharaan kata dan/atau kandungan.
v. Guru mestilah menitikberatkan kesalahan
yang sering dilakukan oleh pelajar termasuk kesalahan ejaan, tanda bacaan dan
imbuhan.
vi. Untuk membolehkan pelajar mengenal
hasil penulisan yang bermutu tinggi, guru patutlah mendedahkan mereka kepada
karya penulisan yang baik daripada pelbagai sumber termasuk bahan yang ditulis
oleh rakan sebaya.
Cara untuk Meningkatkan Kemahiran Menulis
Peranan guru amat penting dalam membimbing
murid-murid untuk menguasai kemahiran menulis. Kegiatan pembelajaran yang
sesuai dijalankan oleh guru untuk meningkatkan kemahiran menulis dalam kalangan
pelajar :
b. Latihan imlak (dictation) di mana
pelajar dikehendaki menyalin dengan betul ayat atau perenggan yang dipilih.
c. Latihan menyempurnakan ayat atau urutan
ayat dengan perkataan/frasa yang paling sesuai dan tepat.
d. Latihan menyusun semula
bahagian-bahagian ayat supaya menjadi ayat yang betul tatabahasanya.
e. Latihan mengatur semula sebilangan ayat
supaya menjadi satu perengan yang tersusun dan logik.
f. Penulisan karangan bergambar sama ada
berdasarkan sebuah gambar atau satu gambar bersiri.
g. Penulisan surat biasa kepada ahli
keluarga dan sahabat.
h. Penulisan surat biasa kepada guru,
jabatan kerajaan, dan syarikat untuk pelbagai tujuan.
i. Penulisan notis, ucapan, mesej, kad
jemputan, dan sebagainya.
j. Latihan mengenal pasti dan membetulkan
kesalahan (termasuk perbendaharaan kata, ejaan, tanda bacaan, imbuhan) dalam
sebuah karangan.
k. Menulis rangka karangan yang tajuknya telah
diberi.
l. Menulis karangan berformat (laporan,
perbahasan, syarahan, ceramah, dan sebagainya) berdasarkan tugas yang diberi.
m. Menilai suatu karangan dari segi
kekuatan dan kelemahannya.
n. Mengenal teknik-teknik untuk
menghasilkan sebuah karangan yang baik termasuk teknik membuat pendahuluan,
huraian dan kesimpulan.
o. Membuat rumusan daripada pelbagai bahan
prosa.
p. Menterjemahkan petikan daripada bahasa
tertentu ke bahasa Malaysia tanpa menjejaskan makna asalnya.
tq
ReplyDeleteterima kasih.saya kongsi ilmu yang bermanfaat.
ReplyDeleteTerima Kasih
ReplyDelete